موضع جدید آمریکا درباره ارتباط با عربستان

کد خبر: 1151561

وزیر خارجه آمریکا، بر نقش بالقوه عربستان در گسترش «پیمان ابراهیم»، توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی، تاکید کرد و آن کشور را متحدی حیاتی در مقابله با چالش‌های ناشی‌ از افراط‌گرایی در منطقه دانست.

موضع جدید آمریکا درباره ارتباط با عربستان

 به نقل از ایندیپندنت، سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درحالی مطرح شده است که پس‌از ماه‌ها سردی روابط میان ایالات متحده و عربستان سعودی، به‌نظر می‌رسد دو طرف قدم‌هایی را برای ترمیم روابط برمی‌دارند و قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در اواخر ماه جاری میلادی (ژوئن) به منطقه خاورمیانه و احتمالا عربستان سعودی سفر کند.

بلینکن در گفت‌وگویی مجازی با دنیل کورتز-فلان، سردبیر نشریه آمریکایی «فارن افرز» که به‌مناسبت یک‌صدمین سالگرد انتشار این مجله برگزار شد، تاکید کرد: «عربستان سعودی یک متحد حیاتی ما در مقابله با افراط‌گرایی در منطقه و مقابله با چالش‌های ناشی‌ از ایران است و امیدوارم که [این اتحاد] در روند ایجاد روابط بین اسرائیل و همسایگان دور و نزدیکش و گسترش پیمان‌های ابراهیم نیز ادامه یابد.» 

«پیمان ابراهیم» عنوانی است برای توافق‌نامه‌های صلحی که در سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، میان اسرائیل و چند کشور عربی برقرار شد و براساس آن، کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان، روابطشان را با اسرائیل عادی‌سازی کردند.

وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به این‌که آیا بایدن در سفرش به ریاض بر مسائل حقوق بشری نیز تاکید خواهد کرد، یا خیر، بدون تایید سفر برنامه‌ریزی‌شده رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی در اواخر ماه، درباره روابط دو کشور صحبت کرد. او گفت از زمانی که دولت فعلی در آمریکا بر سر کار آماده است (ژانویه ۲۰۲۱)، جوبایدن، رئیس جمهوری این کشور، مصمم بود که در روابط با عربستان سعودی بازنگری و تنظیم دوباره‌ای داشته باشیم تا «مطمئن شویم که این رابطه در خدمت منافع ما و همچنین ارزش‌های ماست». او افزود که درعین‌حال، «این روابط را حفظ می‌کنیم، زیرا به ما در انجام کارهای خطیر فراوانی کمک می‌کند». 

بلینکن گفت که در این «تنظیم دوباره» روابط باید ارزش‌های مورد نظر آمریکا در زمینه حقوق بشر و دموکراسی نیز در کنار منافع ایالات متحده در نظر گرفته شوند. 

او ضمن تاکید بر اهمیت دستیابی به «کلیت منافع ایالات متحده» در روابط واشنگتن و ریاض، با اشاره به همکاری آمریکا با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس در یمن، از آن به‌عنوان «پیشرفت واقعی در برخورد عملی با یکی از بدترین درگیری‌هایی که جهان در دهه گذشته به خود دیده است» یاد کرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشته است: «بایدن که می‌خواست سعودی‌ها را ایزوله کند، حالا باید دستشان را ببوسد».

برنامه سفر بایدن به عربستان سعودی و دیدار احتمالی‌اش با شاهزاده محمد بن‌سلمان هنوز نهایی نشده است، اما دولت آمریکا در هفته‌های اخیر، رویکرد سنجیده‌تری درقبال عربستان سعودی پیش گرفته است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها