صدمین روز جنگ اوکراین/انگلیس: روسیه تا ۲ هفته کل منطقه لوهانسک را در دست می‌گیرد

کد خبر: 1151726

در حالی جنگ اوکراین وارد صدمین روز خود شده که وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که روسیه احتمالاً در دو هفته آینده کل منطقه لوهانسک را در کنترل خواهد گرفت.

صدمین روز جنگ اوکراین/انگلیس: روسیه تا ۲ هفته کل منطقه لوهانسک را در دست می‌گیرد

 به نقل از پایگاه شبکه خبری الجزیره، این وزارتخانه در آخرین گزارش اطلاعاتی خود بیان داشت که نیروهای مسکو در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از این منطقه را تحت کنترل دارند؛ یکی از دو منطقه اصلی تشکیل دهنده حوزه دونباس در شرق اوکراین.

این وزارتخانه افزود، اگرچه به نظر می‌رسد روسیه در حال حاضر ابتکار عمل را در مورد مخالفان اوکراینی در دونباس در دست دارد، "موفقیت های تاکتیکی" مسکو با "هزینه ای قابل توجه از منابع" به دست آمده است.

در ادامه این گزارش عنوان شد، در این وضعیت در مقایسه با طرح اولیه روسیه برای تصرف شهر کی یف، پایتخت، و مراکز دولتی اوکراین، "هیچ یک از اهداف استراتژیک محقق نشده اند".

در ادامه این گزارش تصریح شد: اینکه روسیه به هر شکلی از موفقیت دست یابد، مستلزم تداوم سرمایه‌گذاری هنگفت نیروی انسانی و تجهیزات بوده و احتمالاً زمان قابل‌توجهی نیز طول می‌کشد./ایسنا

سازمان ملل بعد از 100 روز : جنگ اوکراین برنده‌ای ندارد

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در اوکراین در یکصدومین روز جنگ این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: این جنگ برنده‌ای ندارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، در یکصدومین روز جنگ اوکراین و در حالی که هفته‌هاست مذاکره میان کی‌یف و مسکو متوقف شده است، «امین عوض» در بیانیه‌ای اعلام کرد: این جنگ هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه «ما به صلح نیاز داریم و جنگ باید متوقف شود»، گفت: تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با تخریب و ویرانی شهرها و روستاها و نابودی زندگی‌ها، خانه‌ها و مشاغل و نیز چشم‌اندازهای از دست رفته، هزینه بسیار سنگینی را به غیرنظامیان تحمیل کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: از هفته‌ها پیش ارتش اوکراین و روسیه در منطقه شرقی «دونباس» که اکنون به نخستین هدف مسکو تبدیل شده است، و نیز در جنوب که زمزمه‌هایی برای الحاق آن به روسیه به گوش می‌رسد، با یکدیگر درگیر هستند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین پیشتر در گفت‌وگو با رسانه‌ «نیوزویک» گفته بود که روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ تن از نیروهای کشورش جان خود را از دست می‌دهند و ۵۰۰ تن مجروح می‌شوند.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در اوکراین در ادامه بیانیه خود آورده است: در مدت بیش از سه ماه جنگ، نزدیک به ۱۴ میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند که بیشتر این تعداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وی این میزان مهاجرت را در تاریخ «بی سابقه» خواند.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

امروز ۱۰۰ روز از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به این کشور و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین اظهارات درباره جنگ اوکراین، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به «نبردی فرسایشی» هشدار داد.

وزارت دفاع انگلیس نیز امروز در توئیتی به مناسبت صدمین  روز جنگ در اوکراین، نوشت: مسکو در اهداف اولیه خود برای کنترل کی‌یف و مراکز دولتی اوکراین شکست خورد، اما در دونباس موفقیت (نظامی) تاکتیکی داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها