تصویب یک طرح ضد ایرانی دیگر/طرح متوقف کردن پهپادهای ایران

کد خبر: 1153376

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرح موسوم به «متوقف کردن پهپادهای ایران» را به تصویب رساند.

تصویب یک طرح ضد ایرانی دیگر/طرح متوقف کردن پهپادهای ایران

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرح موسوم به «متوقف کردن پهپادهای ایران» را به تصویب رساند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده طرح شماره H.R. 6089 با عنوان «متوقف کردن پهپادهای ایران» به تصویب این کمیته رسیده است.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای گفت: «اقدام این کمیته در تصویب طرح متوقف کردن پهپادهای ایران، گامی مهم در تضمین کردن این است که قانون آمریکا هم‌گام با تجاوزگری‌های ایران به پیش می‌رود و ایران را بابت اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو می‌کند.»

این طرح، بعد از تصویب در کمیته مذکور باید در صحن عمومی سنا به رأی گذاشته شود.

دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا ( مجلس نمایندگان) بیش از دو ماه پیش نسخه موازی این طرح را به تصویب رسانده بود.  آن طرح که از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد اشخاص و نهادهای دخیل در برنامه پهپادی ایران را در فهرست تحریم قرار دهد، روز ۸ اردیبهشت به تصویب مجلس نمایندگان رسید و برای تبدیل شدن به قانون، منتظر تصویب در سنا و بعد از آن امضای رئیس‌جمهور امریکا است.

«گرگوری میکس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش درباره این طرح مدعی شده بود «پهپادهای مرگبار» ایران «تهدیدی برای امنیت آمریکا و صلح منطقه» بوده و عامل حملاتی علیه نظامیان آمریکایی‌، کشتی‌های تجاری و شرکای منطقه‌ای واشنگتن بوده است.  این قانون‌گذار ارشد دموکرات افزود، این لایحه پیامی قوی به جامعه جهانی می‌رساند که آمریکا، حمایت از برنامه پهپادی ایران را تحمل نخواهد کرد.

توانمندی پهپادی ایران در ماه‌های گذشته یکی از نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی بوده است. «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سابق سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» اردیبهشت‌‌ماه سال گذشته هشدار داده بود که فعالیت پهپادهای ایران باعث شده آمریکا برتری هوایی را از دست بدهد.

مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم».

 وی در آن گزارش با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران، توضیح داد: «تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود».

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا، با ادعای اینکه ایران تهدیدی روزانه برای نظامیان این کشور و متحدان آن در منطقه است، هشدار داد که برتری نظامی ایالات متحده در خاورمیانه رو به زوال است.

آبان سال گذشته نیز آمریکا تحریم‌هایی را در ارتباط با صنعت پهپادی ایران علیه ۴ فرد و دو نهاد اعلام کرده بود. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در آن زمان گفت که آمریکا از تمامی ابزارها برای مقابله با «فعالیت‌ها و نفوذ مخرب ایران» از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: «ایالات متحده از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، برای جلوگیری، بازدارندگی، و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهد کرد».

در چنین فضایی، آذرماه سال گذشته گروهی از اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند طرح موسوم به  «متوقف کردن پهپادهای ایران» را در کنگره ارائه کرده‌اند. 

این طرح طبق گفته تهیه‌کنندگان آن خواستار محدود کردن تأمین، عرصه یا انتقال پهپادهای جنگی به ایران یا از این کشور به مناطق دیگر است. در حالی که چندین قانون در امریکا انتقال سلاح به ایران را ممنوع کرده‌اند در هیچ قانونی به صراحت به پهپادها اشاره نشده است. این قانون علاوه بر ایجاد محدودیت در فروش پهپاد به ایران، خواستار جلوگیری از انتقال پهپاد از ایران به حزب‌الله یا دیگر گروه‌های هم‌پیمان این کشور است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها