واکنش «نفتالی بنت» به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران

کد خبر: 1153757

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک نشریه انگلیسی با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیرا ایران، از کشورهای غربی خواست تا به مقابله با ایران برخیزند.

واکنش «نفتالی بنت» به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است که ایران «به طور خطرناکی» در حال تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای خود بوده و در صورتی که غرب در برابر ایران نایستد، تهران دست خود را بر روی بمب می‌گذارد.

وی که با نشریه تلگراف مصاحبه می‌کرد، از کشورهای غربی و انگلیس خواست تا فشارها علیه ایران همچنان حفظ شود.

بنت در این مصاحبه گفت: «ایران در حال غنی سازی اورانیوم با نرخ بی‌سابقه‌ای بوده و به طور خطرناکی به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک شده‌ است».

رژیم صهیونیستی تنها دارند تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است. بر اساس برخی گزارش‌ها، این رژیم بیش از 100 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود داشته و مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت 200 بمب اتم را نیز دارا می‌باشد.

در حالی که ایران عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) می‌باشد اما این رژیم همچنان از پیوستن به این پیمان خودداری می‌کند و کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز فشار چندانی بر این رژیم برای امضای این پیمان وارد نمی‌کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی

«نفتالی بنت» در ادامه این مصاحبه گفت که جهان باید با ایران به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ایش مقابله کند.

وی گفت: «بدون فشار از سوی غرب، رژیم اسلامی در ایران بسیار زود می‌تواند دستان خود را بر روی بمب هسته‌ای قرار دهد».

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «جهان باید موضع قاطعانه‌ اتخاذ کرده و به رژیم اسلامی در ایران بگوید، کنار گذاشتن هسته‌ای، لغو تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکنیم، متوقف نخواهد شد».

در حالی که مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور تنها با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌شود، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی مدعی هستند که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی است.

این در حالی است که تاسیسات هسته‌ای ایران تحت شدیدترین نظارت‌ها از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و بر اساس گزارش‌ها، بخش عمده‌ای از تمام بازرسی‌های آژانس طی سال گذشته میلادی تنها از تاسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

به رغم تمام همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای حکام این نهاد بین‌المللی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  نیز قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

برجام یا همان توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 در جولای 2015 (تیرماه 1394) در حالی حاصل شد که قرار بود در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند، اما در همان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز واشنگتن به نقض مفاد این توافق پرداخته بود.

اما سال 2016، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و جمهور خواه آمریکا در حالی روی کار آمد که یکی از وعده‌های انتخاباتی وی، خروج از برجام بود.

ترامپ سرانجام در اردیبهشت ماه سال 1397، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را اعلام و کارزار فشار حداکثری علیه ایران را آغاز کرد. ترامپ مدعی بود که برجام،‌ بدترین توافقی بود که وی دیده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا

آمریکا در حالی از برجام خارج شده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های فصلی و متعدد خود، پایبندی ایران به متن توافق برجام را اعلام کرده بود.

کشورهای اروپایی طرف برجام، پس از خروج آمریکا از برجام به ابراز تاسف پرداخته و اعلام کردند که برجام توفقی چند جانبه بوده و تا زمانی که ایران به آن پایبند باشد، این کشورها نیز به برجام متعهد خواهند ماند.

آلمان، فرانسه و انگلیس که سه کشور اروپایی عضو برجام بودند اعلام کردند که برای جبران خسارت ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام ساز و کار مالی ایجاد خواهند کرد تا تراکنش مالی با ایران را تسهیل کند. این ساز و کار مالی که در ابتدا "اس پی وی" نام داشت سرانجام با نام "اینستکس" راه اندازی شد.

اروپایی‌ها پس از خروج آمریک از برجام همچنان به وعده دادن به ایران ادامه می‌دادند و ساز و کار اینستکس نیز عملا هیچگونه کارایی برای ایران نداشت و تنها یک تراکنش مالی از طریق این ساز و کار مالی انجام شد.

سرانجام ایران، در سالگرد خروج آمریکا از برجام،‌ کاهش تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد. ایران هر بار دو ماه به طرف‌های باقیمانده در برجام فرصت می‌داد تا به تعهدات خود تحت برجام پاببند باشد و پس از هر دو ماه، تعهدات بیشتری را کاهش می داد تا سرانجام ایران در پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود اعلام کرد که  دیگر با هیچ محدودیتی در تعداد سانتریفیوژها و حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این به بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

سرانجام دولت ترامپ در بهمن ماه 1399 در حالی به کار خود پایان داد که به هدف خود برای به زانو در آوردن ایران و تحمیل توافق جدید ناکام ماند اگر چه مردم ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با فشارهای شدیدی مواجه شدند.

پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن» در آمریکا، در نهایت قرار شد که مذاکرات برای احیای برجام برگزار شود که البته مذاکرات مستقیم بین ایران و گروه ۱+۴ از فروردین سال گذشته آغاز و مذاکرات غیرمستقیم هم از طریق نماینده اتحادیه اروپا بین ایران و آمریکا در جریان بود و پیام‌ها به واسطه مورا رد و بدل می‌شد. ۶ دور این مذاکرات تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم برگزار شد، ولی در پی کارشکنی‌های آمریکا و با وجود پیشرفت‌هایی که حاصل شده بود، به نتیجه‌ای نینجامید. سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد و معاون سابق وزیر امور خارجه در اظهاراتی در همان روز و بعد از نشست کمیسیون مشترک با بیان این‌که ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است، درباره روند مذاکرات، اظهار داشت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود. با آمدن دولت سیزدهم قرار شد در این زمینه تصمیم گیری شود که در نهایت با رایزنی‌های انجام شده هشتم آذر ماه سال گذشته این مذاکرات برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در شهر وین کلید خورد. دور هفتم مذاکرات، هشتم آذر ماه در وین آغاز و هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد. 

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین

روز دوشنبه ششم دی ماه نیز دور هشتم مذاکرات در شهر وین آغاز و در نهایت ۲۰ اسفند ماه مذاکرات برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همان روز در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

همزمان هم خبرنگار فارس مطلع شد که این وقفه به معنای توقف در مذاکرات نیست و رایزنی‌ها کماکان از پایتخت‌ها ادامه خواهد داشت. در همین راستا نیز پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها و آنگونه که امیرعبداللهیان اعلام کرد از طریق جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برخی وزرای اروپایی و منطقه مبادله شد و Non-Paper هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد که امیرعبداللهیان در داووس اعلام کرد که ایران در سفری که اخیرا انریکه مورا به تهران داشت ابتکار جدیدی را روی میز گذاشته است. ابتکاری که پیش از این نیز سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرده و گفته بود: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها