ادامه حمایت تسلیحاتی ناتو از اوکراین

کد خبر: 1154899

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نشست دو روزه وزرای دفاع این سازمان نظامی تأکید کرد: حل مشکل پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دشوار است.

ادامه حمایت تسلیحاتی ناتو از اوکراین

به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» پیش از آغاز نشست دو روزه وزرای دفاع این سازمان نظامی در بروکسل، در ارتباط با روند عضویت فنلاند و سوئد و رویکرد ترکیه نسبت به این موضوع گفت: نگرانی های امنیتی آنکارا به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم است.

درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این خصوص ادامه داد: نگرانی های ترکیه در مورد پ ک ک مشروع است. پ ک ک از نظر ناتو، اتحادیه اروپا و همچنین فنلاند و سوئد یک گروه تروریستی است. باید نگرانی‌ های ترکیه را بررسی کرد. پیام‌ هایی مبنی بر اعلام آمادگی این دو کشور برای رفع نگرانی‌ های مذکور ترکیه خرسند کننده است.

استولتنبرگ حل این مسئله در مدت کوتاه را «دشوار» دانست و گفت: در زمینه زمان حل نمی توانیم تاریخ دقیقی را ذکر کنیم. خواستار حل این مسئله پیش از آغاز نشست سران سازمان در ۲۹ و ۳۰ ماه ژوئن در مادرید هستیم.

ایجاد گذرگاه صادرات غلات در دریای سیاه

وی در ارتباط با تلاش های ترکیه برای حل مشکل صادرات غلات از اوکراین ادعا کرد: افزایش قیمت غلات و مواد غذایی به دلیل تحریم‌ ها علیه روسیه نیست؛ بلکه به علت جنگ این کشور علیه اوکراین است. این موضوع در آخرین گفتگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مطرح شد. آنکارا در زمینه ایجاد گذرگاه عبور غلات از دریای سیاه به بازارهای جهانی تلاش می‌ کند.

دبیرکل سازمان ناتو همچنین در مورد نتیجه گیری مثبت از این تلاش ترکیه ابراز امیدواری کرد.

ارایه سامانه‌ های دور برد و تسلیحات سنگین به اوکراین

استولتنبرگ با بیان اینکه حمایت تسلیحاتی از اوکراین طی این نشست بررسی خواهد شد، گفت: نشست گروه حمایت اوکراین به رهبری آمریکا با حضور وزرای دفاع ناتو برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد که ارایه سامانه های دور برد و تسلیحات سنگین به اوکراین همچنین ادامه خواهد داشت.

به گفته دبیرکل ناتو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به نشست سران ناتو در مادرید دعوت شده است/مهر.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها