پوتین: دوران جهان تک‌قطبی به پایان رسیده است

کد خبر: 1155322

رئیس جمهور روسیه در نشست جهانی اقتصاد گفت، دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده اما غربی‌ها هنوز در توهم گذشته به سر می‌برند.

پوتین: دوران جهان تک‌قطبی به پایان رسیده است

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت، دوران جهان تک قطبی به سر رسیده است.

پوتین ضمن سخنرانی در نشست جهانی اقتصاد در شهر سنت پترزبورگ گفت: «نخبگان غرب هنوز در توهم و در دوران گذشته به‌ سر می‌برند. دوران جهان تک قطبی با وجود تلاش‌ها برای حفظ آن، به پایان رسیده است. رویکردهایی که توسط یک قطب دیکته می‌شوند محکوم به شکست هستند. دیگر نمی‌توان پتانسیل کشورهای در حال توسعه را نادیده گرفت. ایجاد چنین تغییراتی، اهمیت اساسی دارند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «ثابت شد که کارشناسان غربی اشتباه می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها، اقتصاد روسیه از هم فرو می‌پاشد. ما مردمانی قوی هستیم و مانند نیاکان خود مشکلات را حل خواهیم کرد. غربی‌ها در سایه گذشته باقی مانده‌اند اما هیچ چیز همیشگی نیست. آن‌ها واقعیت را انکار می‌کنند».

او در ادامه گفت:‌ «غربی‌ها با کشورهای دیگر مانند حیات خلوت خود رفتار می‌کنند و گمان می‌کنند آن‌ها هنوز مستعمره‌شان هستند و مردمان این کشورها را شهروند درجه دوم تلقی می‌کنند زیرا [غربی‌ها] فکر می‌کنند که "خاص" هستند و به همین دلیل به هر کشوری که در مقابل آن‌ها ایستادگی کند فشار وارد می‌کنند».

پوتین افزود: «ما توانستیم افزایش تورم را مدیریت کنیم و اکنون روند کاهشی دارد. نظام مالی ما به ثبات رسیده و با ثبات خواهد ماند».

او همچنین گفت: «دنبال کردن توهمات کهنه ژئوپولتیک توسط غرب، موجب شده اعتماد به واحدهای پولی جهان تضعیف شود».

پوتین گفت: «امروز می‌خواهم درباره دیدگاه خودمان در قبال اقتصاد جهانی صحبت کنم و اینکه روسیه چه برنامه‌ای برای حفظ توسعه در این شرایط متغیر دارد».

او با رد ادعای رسانه‌های غربی در این زمینه که «پوتین مقصرافزایش جهانی قیمت‌ها است» گفت: «ممکن است زیان اتحادیه اروپا از تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال کرده به بیش از سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار برسد».

رئیس جمهور روسیه افزود:‌ «اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده و نخبگان آن، به ساز فرد دیگری می‌رقصند. آن‌ها به مردم خود و منافع واقعی اروپا و اقتصاد ملی خود ضربه میزنند».

پوتین بار دیگر اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد امنیت محموله‌های غلات ارسالی از اوکراین را تأمین کند. وی یادآور شد که این غربی‌ها هستند که واردات غلات و کود شیمیایی از روسیه را تحریم کرده‌اند اما تأثیر آن به خودشان برمی‌گردد.

او در ادامه این سخنرانی با اشاره به اینکه غربی‌ها هنگام تحریم روسیه قضاوت اشتباهی از حاکمیت این کشور داشته‌اند گفت، روسیه منزوی نخواهد شد و برای همکاری با همگان آمادگی دارد.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، روسیه مجبور بود تصمیم به انجام «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین بگیرد و «تمامی وظایف تعیین شده در عملیات نظامی ویژه و دفاع از مردم دونباس محقق خواهند شد».

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها