ترس نتانیاهو از سقوط کابینه متزلزل نفتالی بنت

کد خبر: 1155660

با اینکه نتانیاهو می‌داند انتخابات آتی آخرین فرصت اوست اما هنوز خود را برای حضور در آن آماده نکرده‌ است چرا که در صورت شکست دوباره در تشکیل کابینه، برای همیشه حامیان خود را از دست می‌دهد.

ترس نتانیاهو از سقوط کابینه متزلزل نفتالی بنت

پایگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی به بررسی کابینه متزلزل «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و امکان‌سنجی انحلال کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از سوی طیف اپوزیسیون به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم پرداخت که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود؛

بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون هنوز تصمیمی برای انحلال کنست طی هفته آتی نگرفته و در پی ایجاد یک حزب اقماری بین اعضای حزب لیکود با حزب «امیچای چیکلی» (یامینا) برآمده‌است.

در بین اعضای حزب لیکود تا کنون هیچ کس این موضوع را نمی‌داند که آیا لایحه انحلال کنست چهارشنبه آینده از سوی اپوزیسیون در صحن علنی مطرح خواهد شد یا خیر؛ اقدامی که این رژیم را به دور جدید انتخابات نزدیکتر خواهدساخت.

گمانه‌زنی‌ها و ارزیابی‌ها در مورد رأی‌گیری همواره در حال تغییر است و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به بنیامین نتانیاهو رهبر مخالفان و «یاریو لوین» رئیس فراکسیون لیکود بستگی دارد.

برخلاف اظهارات نتانیاهو در جلسات حزبی و مقابل دوربین، ارزیابی عمومی آن است که او خواستار انحلال کنست نیست زیرا نخست‌وزیر سابق رژیم به این نکته پی برده همانند ادوار پیشین که وی از تشکیل کابینه ناتوان مانده‌بود، امکان تکرار آن وجود دارد و در این صورت حمایت هم حزبی‌های خود را از دست خواهد داد.

به گفته یک منبع مطلع نزدیک به نتانیاهو، نخست‌وزیر قبلی رژیم می‌داند که انتخابات آتی، آخرین فرصت برای او به شمار می‌رود. اگر او بار دیگر موفق به تشکیل کابینه نشود بخاطر تمام فراز و فرودهای گذشته، دیگر کسی از از حزب لیکود او را همراهی نخواهد کرد.

نتانیاهو امید داشت که در پارلمان کنونی، کابینه تشکیل دهد؛ موضوعی که برای وی یک ایده‌آل بود اما سریعاً به این نکته پی برد که باوجود حضور افرادی چون «گدعون ساعر» وزیر دادگستری و امثال وی در ائتلاف، این آرمان برآورده و محقق نخواهد شد.

البته به گفته منبع مذکور، محاکمه مداوم نتانیاهو به عنوان رئیس اپوزیسیون در مورد فساد نقش کلیدی در ملاحظات او خواهد داشت و نتانیاهو به طور دائم به جایگاه خود در تاریخ رژیم می‌اندیشد و نسبت به آن نگران است.

نخست‌وزیر سابق در حال بررسی امکان تشکیل یک حزب به اصطلاح اقماری است؛ حزبی که بتواند رأی افراد مردد را به سمت لیکود متمایل کند. در این صورت پس از انتخابات که زمان ائتلاف‌سازی فرا می‌رسد، حزب وی بتواند ۶۱ کرسی که مورد نیاز برای تصمیم‌سازی‌ها است را به دست آورد.

چیکلی که از سوی حزب یامینا به کنست راه یافته‌، بلافاصله بعد از انتخابات ۲۰۲۱ مسیر خود را از حزب متبوع جدا کرد و بارها علیه آن رأی داد تا جایی که ماه آوریل از آن اخراج شد. اینک منافع چیکلی با نتانیاهو به طور عجیبی همپیوند و همراستا است و هیچ کدام از آنها خواستار انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند.

حتی اگر حزب لیکود تصمیم به انحلال کنست بگیرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که اپوزیسیون، اکثریت لازم آرا را برای تصویب این لایحه به دست آورد. همچنین مشخص نیست که «نیر اورباخ» و احزاب مخالف تحت سلطه عرب‌ها از انحلال کنست حمایت کنند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها