یونان نفتکش حامل نفت ایران را آزاد کرد

کد خبر: 1157767

یونان نفتکش روسی حامل نفت ایران را که دو ماه پیش به درخواست دستگاه قضایی آمریکا توقیف کرده بود آزاد کرد.

یونان نفتکش حامل نفت ایران را آزاد کرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی در پلیس بنادر یونان از رفع توقیف نفتکش پگاس که بعدا به لانا تغییر نام پیدا کرد خبر داده است. مقامات یونان این کشتی را که حامل 115 هزار تن نفت ایران بود روز 19 آوریل (30 فروردین) در نزدیکی جزیره ائوبویا توقیف کردند.

توقیف این نفتکش در چهارچوب تحریم‌های اتحادیه‌های اروپا که به دلیل درگیری روسیه با اوکراین وضع شده است صورت گرفت. محمول نفت این کشتی به درخواست مقامات آمریکا تحویل این کشور داده خواهد شد.

26 فرودین ماه سال جاری بود که نفتکش MT.Lana به دلیل شرایط اضطراری و بدی آب و هوا در بندر کاریستوس یونان پهلو گرفت. دولت یونان در اقدامی خلاف مقررات بین‌المللی این نفتکش را که حامل 700 هزار بشکه نفت جمهوری اسلامی ایران بود، به درخواست وزارت دادگستری آمریکا مصادره کرد و محموله آن را در یک انتقال غیراستاندارد که از قضا موجب آلودگی محیط زیستی هم شده بود، به نفتکش آمریکایی "آیس انرژی" تحویل داد.

گرچه دولت یونان ادعا می‌کند نفتکش Lana متعلق به روسیه بوده و با پرچم این کشور حرکت می‌کرده اما بنا بر گفته سازمان بنادر و دریانوردی ایران این نفتکش با پرچم ایران در حال حرکت بوده است. به هرحال یونان با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در جنگ اوکراین مدعی است که توقیف نفتکش Lana  قانونی بوده است.

اما نیروی‌ دریایی سپاه در پاسخ به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط یونان و پس از هشدارهای شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر تنبیه این کشور در صورت آزاد نکردن کشتی حامل نفت ایران دو فروند نفتکش متخلف یونانی را در آبهای خلیج فارس توقیف کرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها