گفتگوهای جداگانه‌ای میان اردن، ایران و مصر در بغداد/«فؤاد حسین» خبر داد

کد خبر: 1158934

وزیر امور خارجه عراق با بیان این که در سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض پرداخته شده، از گفت‌و‌گوهای جداگانه مصر و ایران و اردن و ایران در بغداد خبر داد.

گفتگوهای جداگانه‌ای میان اردن، ایران و مصر در بغداد/«فؤاد حسین» خبر داد

وزیر امور خارجه عراق با بیان این که در سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض پرداخته شده، از گفت‌و‌گوهای جداگانه مصر و ایران و اردن و ایران در بغداد خبر داد.

 «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه سعودی «الحدث» گفت که در سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض پرداخته شد.

بنابر گزارش شبکه شعودی الحدث، وزیر خارجه عراق ابتدا اظهار داشت: «روابط با عربستان سعودی بسیار خوب است و به صورت مستمر در حال توسعه می‌باشد.»

فؤاد حسین با اشاره به اینکه «ایران ایده ایجاد مجاری ارتباطی با مصری‌ها را مطرح کرده است،» افزود که «آمریکایی‌ها تأکید کردند اجلاس خلیج [فارس] به نفع منطقه است.»

طبق گزارش این رسانه سعودی، حسین اضافه کرد: «عراق در اجلاس خلیج [فارس] با واشنگتن شرکت خواهد کرد. مشکلات عراق با ایران و ترکیه با گفت‌و‌گو حل خواهد شد.»

وی همچنین با اشاره به حملات مکرر به منطقه کردستان عراق، بیان کرد: «کسی که کردستان را هدف قرار می‌دهد، می‌خواهد میان بغداد و اربیل و در داخل منطقه [کردستان] بحران ایجاد کند. حمله منطقه کردستان به صورت موقت متوقف خواهد شد.»

وزیر امور خارجه عراق همچنین با گزیر مجدد به گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض گفت: «در سفر الکاظمی به عربستان سعودی مسئله حمایت عراق از گفت‌وگوهای سعودی-ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای در بغداد میان اردن و ایران و مصر و ایران آغاز شده است.»

فؤاد حسین ادامه داد: «در سفر الکاظمی به عربستان سعودی اختلاف سعودی و ایران بر سر یمن مطرح شد. الکاظمی علنی شدن گفت‌و‌گوهای سعودی و ایرانی را مطرح کرد. ما جدیت ایران درباره آتش‌بس یمن را احساس کردیم. ما نقشی محوری در روابط میان تهران و واشنگتن ایفا می‌کنیم.»/فارس

 عراق|احتمال منتفی‌شدن نامزدی صالح برای ریاست‌جمهوری

وزیر خارجه عراق گفته است که بغداد میزبان گفتگوهای جداگانه مصر و اردن با جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراقی، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به تمجید از روابط بغداد با ریاض پرداخت و گفت این روابط بسیار خوب بوده و همواره در حال پیشرفت است.

فؤاد حسین افزود در سفر اخیر مصطفی الکاظمی به عربستان سعودی، موضوع حمایت عراق از گفتگوهای ایران و عربستان مطرح شد.

وی با بیان اینکه در این سفر به موضوع اختلافات ایران و عربستان بر سر یمن پرداخته شد، اعلام کرد که بغداد پیشنهاد تبدیل گفتگوی ریاض و تهران به گفتگوی علنی را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه ایران ایده کانالهای ارتباطی با مصر را مطرح کرد، اظهار داشت که گفتگوهای جداگانه‌ای در بغداد میان ایران و دو کشور عربی مصر و اردن انجام می‌شود.

به‌گفته وزیر خارجه عراق، آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که نشست آتی سران کشورهای عربی با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در عربستان به‌نفع منطقه است، البته فؤاد حسین اعلام کرد که بغداد در این نشست شرکت خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که مشکلات موجود با ترکیه و ایران از راه گفتگو حل خواهد شد.

احتمال انصراف اتحادیه میهنی از نامزدی برهم صالح

پایگاه خبری المعلومه به‌نقل از یک منبع سیاسی آگاه از رویکرد اتحادیه میهنی کردستان برای اعلام انصراف معرفی برهم صالح  به‌عنوان نامزد خود برای ریاست‌جمهوری خبر داد، البته مشروط بر اینکه با جایگزین کردن یک نامزد دیگر از این حزب موافقت شود.

این منبع با بیان این موضوع  اضافه کرد: رهبران اتحادیه میهنی از هفته گذشته بررسی احتمال موافقت ریاست پارلمان با جایگزینی نامزد خود با یک چهره قابل قبول برای حزب دموکرات کردستان را آغاز کرده‌اند تا از این طریق به کشمکش به‌وجودآمده درباره انتخاب رئیس جمهور پایان دهند.

این منبع خاطرنشان کرد: توئیت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، عامل اصلی ایجاد انگیزه در اتحادیه میهنی برای یافتن گزینه جایگزین بوده است، هرچند که باید ابتدا موضع پارلمان در این خصوص مشخص شود.

خبر دیگر اینکه سازمان اوپک اعلام کرده است که عراق چهارمین ذخیره نفت جهان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های عراقی اظهارات نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق درباره اختلافات میان این منطقه و دولت فدرال بغداد را منتشر کردند.

بارزانی گفته است که بغداد باید ضمن احترام به حقوق اساسی اقلیم با آن به‌عنوان یک نهاد فدرال رفتار کند، چرا که تشدید مشکلات بین بغداد و اربیل به‌نفع هیچ طرفی نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها