بازار گرمی آمریکا برای فروش جنگنده به آنکارا

کد خبر: 1159095

در بحبوحه تنش‌ها میان یونان و ترکیه، آتن درخواست رسمی خرید جنگنده به واشنگتن ارسال کرد و از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا بر حمایت از فروش جنگنده به آنکارا تأکید کرد.

بازار گرمی آمریکا برای فروش جنگنده به آنکارا

هم‌زمان با وعده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به ترکیه برای تحویل جنگنده‌های اف-۱۶، یونان درخواست خرید جنگنده اف-۳۵ را به واشنگتن ارسال کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان تأیید کرده که درخواست رسمی خرید ۲۰ فروند جنگنده  اف-۳۵ را به آمریکا ارسال کرده است.

میتسوتاکیس گفت: «قصد ما این است که یک اسکادران اف-۳۵ را در اختیار گرفته و گزینه خرید اسکادران دوم را نیز در نظر داشته باشیم. ارسال نامه درخواست که طی روزهای گذشته انجام شده، بخشی از این روند است».

نخست‌وزیر یونان افزود، ارسال این درخواست، گام اول در این روند چند مرحله‌ای بوده و آتن انتظار دارد که تحویل این جنگنده‌ها از سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۸ شروع شود.

میتسوتاکیس برای اولین بار، ماه می امسال طی سفر به آمریکا بحث خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از این کشور را مطرح کرد.

یونان سال گذشته نیز ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه به ارزش 2.5 میلیارد یورو سفارش داده است. این کشور همچنین سه کشتی جنگی به ارزش سه میلیارد یورو از فرانسه خریداری کرده ممکن است کشتی چهارم را نیز خریداری کند.

از سوی دیگر، بایدن روز گذشته (پنجشنبه) در نشست مادرید اعلام کرد که دولتش از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند و اطمینان دارد که می‌تواند تأیید کنگره را در این زمینه دریافت کند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد، حمایت دولت آمریکا از فروش این جنگنده‌ها به ترکیه با رفع مخالفت آنکارا برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ارتباطی ندارد.

ترکیه از پاییز سال گذشته، درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و ۸۰ کیت به روز رسانی برای جنگنده‌های فعلی خود را به آمریکا ارسال کرد.

این درخواست پس از آن انجام شد که آمریکا به دلیل اقدام ترکیه به خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، این کشور را از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ خارج کرد.

فروش جنگنده به این دو کشور حاشیه دریای مدیترانه از سوی آمریکایی‌ها در حالی انجام می‌شود که پس از اتهام‌زنی آنکارا به آتن درباره مسلح‌سازی ۱۲ جزیره در دریای اژه در مجاورت خاک ترکیه و همزمان اختلاف ادامه‌دار دو طرف درباره پرونده اکتشاف گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه، تنش میان ترکیه و یونان دو همسایه عضو در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بالا گرفته است.

در سایه بالاگرفتن حملات لفظی میان دو طرف، یک ژنرال بازنشسته ترکیه‌ای اظهار داشت که به وقوع پیوستن جنگ میان ترکیه و یونان امری گریزناپذیر است و بایست نیروی هوایی ترکیه تقویت شود.

در مقابل، «تاکی باربراکیس» تحلیلگر سیاسی یونانی در گفت‌و‌گو با شبکه ترکیه‌ای «خبر ترک» اظهار داشت که صحبت از احتمال تنش نظامی میان آنکارا و آتن اخیرا میان سیاستمداران یونانی و حتی میان عموم مردم این کشور افزایش یافته است.

یک روز قبل از وعده بایدن به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست ناتو یک مقام ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز چهارشنبه تایید کرد که ایالات متحده به طور کامل از نوسازی ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» ترکیه حمایت می‌کند.

همزمان با این کشمکش میان آنکارا و آتن، اپوزیسیون ترکیه نیز وارد میدان شده است. احزاب اپوزیسیون در ترکیه دولت‌های حزب حاکم در این کشور یعنی حزب «عدالت و توسعه» را به نادیده گرفتن جزایر دریای اژه متهم کرده‌اند و می‌گویند که اردوغان و دولت‌های او اقدامات لازم را در زمان مناسب اتخاذ نکرده‌اند و یونان فرایند مسلح‌سازی این جزایر را پس از به قدرت رسیدن اعضای حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ تشدید کرده‌ است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها