آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در «فردو»

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران

کد خبر: 1160784

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرده است.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در فردو را آغاز کرده است.

رویترز در این گزارش نوشت سانتریفیوژهایی که ایران در فردو راه‌اندازی کرده است با هدف افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از 5 درصد به 20 درصد است.

سه هفته پیش بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده بود که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات غنی‌سازی فردو است».

در گزارش قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده بود: «ما هیچ توضیحی از ایران در مورد اینکه آماده‌سازی این کشور راه را برای غنی‌سازی اورانیوم بین ۵ تا ۲۰ درصد هموار می‌کند یا خیر، دریافت نکرده‌ایم».

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفته بود: «دوربین‌هایی که ایران از تاسیسات هسته‌ای خود برداشته، وظیفه ما در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با مانع مواجه کرده است».

وی ادامه داد: «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده اما به آستانه تولید سلاح هسته‌ای نرسیده و امروز هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته یا برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهم است که به آن اشاره کردم».

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است».

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها