اتحادیه اروپا: ما امیدواریم که بتوانیم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم

کد خبر: 1161397

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار سرعت بخشیدن به روند مذاکرات شد و گفت: ما باید خیلی سریع حرکت کنیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم.

اتحادیه اروپا: ما امیدواریم که بتوانیم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار سرعت بخشیدن به روند مذاکرات شد و گفت: ما باید خیلی سریع حرکت کنیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم.

پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران در مقر اتحادیه اروپا اشاره کرد که تلاش‌های دیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم او در زمینه توافق هسته‌ای ایران ادامه دارد.

وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم مذاکرات وین را در اسرع وقت از سر بگیریم زیرا زمان به نفع ما نیست. استانو ادامه داد: ما باید خیلی سریع حرکت کنیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم.

مذاکرات رفع تحریم‌ها، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد. در جریان این گفتگوها نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره اختلافات باقیمانده برای دست‌یابی به توافق نهایی طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد.  زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

جمهوری اسلامی ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده و اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق ارائه کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با انتشار یادداشتی برای روزنامه واشنگتن پست ادعا کرد که در صورت عدم بازگشت جمهوری اسلامی ایران به برجام فشار «دیپلماتیک و اقتصادی» بر این کشور ادامه خواهد داشت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به سخنان بایدن تصریح کرد که این اظهارات، «متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‌، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد کرد و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

واقعیت این است که مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصرنمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها