واکنش غضبناک روسیه به اظهارات «جان بولتون»

کد خبر: 1161725

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز به اذعان صریح مقام ارشد دولت پیشین آمریکا در برنامه‌ ریزی واشنگتن برای انجام کودتا در سایر کشورها واکنش نشان داد.

واکنش غضبناک روسیه به اظهارات «جان بولتون»

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: اظهارات «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا در مورد مشارکت وی در سازماندهی کودتاها در خارج از کشور خود نیاز به بررسی بیشتری دارد و اعتراف وی به این امر سندی برای تحقیقات بین المللی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات روس امروز چهارشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: این یک سند و مدرک واقعی برای انجام تحقیقات بین المللی است.

زاخارووا در مورد سخنان این مقام پیشین آمریکایی که دیروز سه شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعتراف کرد که به برنامه ریزی کودتاها در کشورهای دیگر کمک کرده است، به این شکل اظهار نظر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در رادیو اسپوتنیک گفت: من به یاد نمی آورم فردی که چنین سمت‌ های بالایی داشته و مستقیماً مسئول سیاست خارجی ایالات متحده باشد، با صراحت بگوید که در حال برنامه‌ ریزی کودتا در کشورهای دیگر بوده است. نه به ادعای خودشان برای حمایت از نیروهای دموکراتیک، نه به اصطلاح برای ترویج و توسعه دموکراسی، کثرت گرایی و … بلکه به گونه ای که خود بولتون کاملاً گستاخانه، می‌ گوید که در حال برنامه‌ریزی کودتا در خارج از کشورش بوده است.

دیپلمات برجسته روسیه ادامه داد: ین مهم است که بدانیم ایالات متحده در چه نقاط دیگری از جهان برای کودتا برنامه ریزی کرده است.

این در حالی است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در گفتگویی تلویزیونی آشکارا به نقش خود در طرح ریزی کودتا در کشورهای خارجی اعتراف کرد.

جان بولتون روز سه شنبه در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: به عنوان کسی که در برنامه‌ ریزی کودتا نه در اینجا (آمریکا) بلکه در برخی جاهای دیگر مشارکت داشتم می‌ گویم که این اقدام (کودتا) نیازمند کار و وقت زیاد است.

جان بولتون در ادامه در برابر اصرار مجری برای تشریح این اظهارات بی سابقه به نقشش برای کودتا علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌ جمهور ونزوئلا افزود: نمی‌ خواهم جزئیات آن را بیان کنم، اما تلاشی ناموفق بود.

مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ برای بار دوم نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌ جمهور منتخب این کشور انتخاب کردند. اما آمریکا و کشورهای غربی با وجود پیروزی مادورو و کسب اکثریت آرا، «خوان گوایدو» رقیب غرب‌ گرای او را به عنوان رئیس‌ جمهور منتخب ونزوئلا اعلام و تحریم‌ هایی را علیه دولت و مردم ونزوئلا اعمال کردند.

خوان گوایدو که در انتخابات مردمی شکست خورده بود، پس از پیروزی مادورو با تظاهرات خیابانی و تشویق هوادارانش به آشوب های مداوم، به دنبال سرنگونی دولت قانونی مادورو بود، اما در نهایت مادورو با کمک ارتش و حمایت‌ های مردمی توانست گوایدو را منزوی و قدرت خود را تثبیت کند.

آمریکا سابقه ای طولانی در انجام کودتا در کشورهای دیگر دارد، اما معمولاً مقامات این کشور هیچ‌ گاه این‌ گونه رسماً و آشکارا به نقش‌ شان در انجام کودتا در کشورهای دیگر اعتراف نمی‌ کنند./مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها