بایدن در تل‌آویو ترامپ شد!

کد خبر: 1161746

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که زمانی گفته بود اگر اسرائیلی وجود نداشت، امریکا آن را به وجود می‌آورد، دیروز سفر مناقشه‌برانگیز به منطقه را کلید زد؛ سفری که او به رغم برخی تغییرات در ظاهر برخوردها، پا جای پای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سلف خود گذاشت.

بایدن در تل‌آویو ترامپ شد!

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که زمانی گفته بود اگر اسرائیلی وجود نداشت، امریکا آن را به وجود می‌آورد، دیروز سفر مناقشه‌برانگیز به منطقه را کلید زد؛ سفری که او به رغم برخی تغییرات در ظاهر برخوردها، پا جای پای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سلف خود گذاشت.

عصر دیروز با ورود جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی، یکی از سنگین‌ترین تدابیر امنیتی برای سفر رئیس‌جمهور امریکا انجام شد و بیش از ۱۶ هزار افسر پلیس اسرائیلی در آستانه ورود او به صف شدند تا امنیت این سفر را تضمین کنند. برخی تدابیری که تا آخرین لحظه برای استقبال از بایدن طراحی شده بود، در روز آخر سفر تغییر کرد. به نوشته دبکا، امریکایی‌ها که معمولاً چند هفته قبل از چنین سفری، برنامه دیدار و سفر رئیس‌جمهور امریکا را جمع‌بندی می‌کنند، این بار به صورت غیرعادی و پی‌درپی برنامه‌های سفر را تغییر دادند. بایدن در شرایطی وارد فرودگاه لود شد که پروتکل‌های استقبال از او به نحو چشمگیری تغییر کرد. او بر خلاف معمول، از جلوی خط استقبال‌کنندگان عبور نکرد، با آن‌ها دست نداد و صرفاً از از دور برای آن‌ها دست تکان داد. بر اساس گزارش «تایمز آو اسرائیل»، قبل از سفر، کتباً به وزرای اسرائیلی گفته شده بود «به دلیل تراکم برنامه‌ها، کووید و هوای گرم، رئیس‌جمهور امریکا با دعوت‌شدگان [میهمانان در مراسم ورود فرودگاه]دست نمی‌دهد و فرصتی برای گرفتن عکس‌های شخصی با آن‌ها وجود نخواهد داشت». قرار بود در مراسم استقبال از بایدن، صرفاً یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی حضور داشته باشند، ولی در ساعات آخر تصمیم گرفته شد که نفتالی بنت نیز در این مراسم حاضر شود. طبق برنامه اولیه، بایدن پس از فرود در لود، باید به پایگاه نیروی هوایی پالماخیم می‌رفت، جایی که رؤسای سازمان جنگ به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش، ژنرال آویو کوخاوی، در آنجا حضور داشتند و قرار بود بایدن با سیستم گنبد آهنین، سیستم رهگیری لیزری و سیستم‌های پیشرفته ارتش اسرائیل آشنا شود. با این حال، طبق بیانیه تیم امریکایی دیدار از پایگاه نیروی هوایی پالماخیم لغو شد و از وزارت جنگ خواسته شد یک نمایش محدود از سامانه‌های نظامی در همان فرودگاه لود آماده شود تا وی مجبور به رفتن به پایگاه پالماخیم نباشد. همچنین دیدار بایدن از رویداد بازی‌های ورزشی مکابیا و دیدار با ورزشکاران یهودی- امریکایی لغو شد.

اعلامیه قدس صادر می‌شود

نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست در گزارش‌های روز‌های اخیر خود به نقل از منابعی در کاخ سفید اشاره می‌کنند که از زمین خوردن و اشتباهات کلامی رئیس‌جمهور امریکا در این سفر می‌ترسند. یک منبع کاخ سفید این برنامه سفر را «برای مردی به سن او دیوانه‌کننده» توصیف کرد و ظاهراً همین مسائل باعث تغییرات لحظه آخری در پروتکل‌های این سفر شد. با این حال، ابعاد محتوایی سفر بایدن، تقریبا همان‌هایی است که دونالد ترامپ، سلف بایدن هم پیگیر اجرایی شدن آن‌ها بود. رئیس‌جمهورامریکا در بدو ورود به تل‌آویو گفت که باعث افتخار من است به اسرائیل یهودی و مستقل سفر کنم. او گفت که روابط ما با اسرائیل قوی‌تر و عمیق‌تر از سابق است. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که جو بایدن در جریان سفر سندی را تحت عنوان «اعلامیه قدس» با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امضا خواهد رساند. بایدن که معروف است زمانی گفته بود اگر اسرائیل هم وجود نداشت، امریکا آن را به وجود می‌آورد، با امضای این بیانیه متعهد به حفظ «امنیت اسرائیل» خواهد شد. با وجود اینکه دولت دموکرات امریکا اغلب تظاهر به حمایت محتاطانه از عادی‌سازی کشور‌های عربی با اسرائیل کرد و به جای آن، از مسیر روند صلح حمایت می‌کند، ولی منابع اسرائیلی دیروز گفتند که «اعلامیه قدس» بر تقویت عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با تل‌آویو و گسترش دایره کشور‌هایی تأکید می‌کند که توافقنامه صلح با این رژیم امضا کرده‌اند. شبکه کان گفته که علاوه بر این، اعلامیه مذکور متعهد خواهد شد که به ایران اجازه داده نشود به سلاح هسته‌ای دست یابد و به رژیم اسرائیل اجازه داده شود که در مقابل هرگونه حمله احتمالی از سوی ایران از خود «دفاع» کند. شبکه ۱۲ تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که اعلامیه قدس همکاری امنیتی میان واشنگتن و تل‌آویو را تقویت خواهد کرد. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه سفر بایدن گفت که تل‌آویو او را در جریان آخرین اطلاعات درباره «اتحاد نظامی منطقه‌ای علیه ایران» قرار خواهد داد. گانتس گفت: «بایدن به اینجا خواهد آمد و نیروی یکپارچه‌ای را که در حال ایجاد آن با شرکای خود در منطقه علیه ایران هستیم، به بایدن نشان خواهیم داد.»‌در میان دموکرات‌ها، اغلب اوقات ژست‌هایی برای مشروط کردن یا محدود کردن کمک‌های امریکا به اسرائیل، وجود داشته، ولی بایدن کمک‌های واشنگتن به متحد اصلی خود در منطقه را از زمان اوباما و ترامپ افزایش داده است. بر اساس گزارش دیروز الجزیره، اسرائیل سالانه ۸/۳ میلیارد دلار کمک از امریکا دریافت می‌کند و امسال یک میلیارد دلار دیگر برای «پر کردن سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین» پس از جنگ غزه در ماه مه ۲۰۲۱ به آن اعطا شد. در ستون چند روز قبل واشنگتن‌پست هم بایدن به تصویب «بزرگ‌ترین بسته حمایتی از اسرائیل» در تاریخ افتخار کرد.

شهرک‌سازی و قدس

بایدن در مقام نامزد ریاست جمهوری متعهد شده بود که با الحاق و گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مخالفت کند، در حالی که ترامپ هرگز علناً با اقدامات اسرائیل مخالفت نکرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اکتبر گذشته در یک موضع‌گیری کم‌سابقه پس از اعلام طرح توسعه شهرک‌سازی، صریحاً از تل‌آویو انتقاد کرد و گفت: «ما شدیداً با گسترش شهرک‌سازی‌ها که کاملاً با تلاش‌ها برای کاهش تنش و تضمین آرامش در تضاد است، مخالفیم». با این حال، مخالفت دولت بایدن با شهرک‌سازی‌ها، موضع‌گیری‌های شفاهی نبوده است. منابع عبری دیروز اعلام کردند که در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به اراضی اشغالی، تصویب طرح ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی جدید برای یهودیان در شهر قدس به تعویق افتاده، اقدامی که بیشتر از واقعیت‌های موجود، صرفاً یک ژست همسویی در آستانه سفر بایدن تلقی می‌شود. وضعیت مشابهی در برخورد دولت بایدن با مطالبات فلسطینیان در قدس وجود دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن تمایل دارد یک کنسولگری برای فلسطینی‌ها در شهر قدس داشته باشد. ابراز تمایل کاخ سفید برای چنین دفتری، ظاهراً در تضاد با سیاست ترامپ است که در سال ۲۰۱۹ که کنسولگری فلسطینیان در قدس را بست و کارکرد‌های آن را به سفارت اسرائیل در شهر قدس منتقل کرد. در حالی که مقامات کاخ سفید می‌گویند که همچنان به برقراری مجدد این پست دیپلماتیک متعهد هستند و این موضع دیروز نیز همزمان با سفر بایدن تکرار شد، ولی منابع می‌گویند تمایلی به درگیری علنی با اسرائیل که مخالف بازگشایی کنسولگری است، ندارند. شبکه امریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی درباره سفر بایدن به منطقه نوشت: جو بایدن در اولین سفر خود به غرب آسیا، دنبال نشان دادن حمایت از تل‌آویو است، اما انتظار کمی وجود دارد که سفر او به هرگونه تغییر اساسی در تنش‌های فزاینده بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها منتهی شود. کمیته‌های مقاومت مردمی در فلسطین خواستار تشدید مقاومت و انتفاضه در دوره سفر بایدن به اراضی اشغالی شد. بر اساس گزارش «العهد»، در این بیانیه ضمن اعلام اینکه کسی از سفر بایدن به اراضی فلسطینی استقبال نمی‌کند، ملت فلسطین و رزمندگان آن به تشدید مقاومت و انتفاضه به‌ویژه در دوره سفر بایدن به اراضی اشغالی فراخوانده شده‌اند. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز اعلام کرد، سفر رئیس‌جمهور امریکا به منطقه به ضرر مسئله فلسطین و در خدمت منافع اسرائیلی است.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها