واکنش تحلیلگر نظامی صهیونیست به قرارداد پهپادی ایران و روسیه

کد خبر: 1162441

تحلیلگران صهیونیست نوشتند که از نتایج سفر بایدن به منطقه غرب آسیا در آستانه سفر پوتین و اردوغان به تهران ناامید شده‌اند.

واکنش تحلیلگر نظامی صهیونیست به قرارداد پهپادی ایران و روسیه

 جو بایدن شب گذشته پس از سفر سه روزه به منطقه غرب آسیا و دیدار با مقامات صهیونیست در فلسطین اشغالی و سپس حضور در نشست جده، شب گذشته به آمریکا بازگشت، سفری که هرچند با تبلیغات رسانه‌ای گسترده از یک ماه پیش همراه شده بود، اما نتایج آن برای رژیم صهیونیستی ناامید کننده شد. سفری که هیچ دستاوردی برای این رژیم و برای خود آمریکا نداشت.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، همزمان محافل صهیونیستی از نشستی که قرار است روز سه‌شنبه در تهران با حضور اردوغان و پوتین تشکیل شود، نگران هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که این نشست پس از سفر نا امید کننده جو بایدن به منطقه و دیدار با مقامات اسرائیلی و سپس سران عرب می‌تواند نگران کننده‌تر باشد.

تحلیلگران صهیونیست نوشته‌اند که تل آویو بیش از حد به نتایج سفر رئیس‌جمهور آمریکا امید بسته بود تا از دل آن «ائتلاف دفاع منطقه‌ای» علیه ایران و «عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی» بیرون آید، اما هیچ کدام اتفاق نیفتاد.

در این راستا، «یوسی یوشواع»، تحلیلگر نظامی در روزنامه یدیعوت آحارونوت، نوشت که سفر بایدن «بدون خبر خوشایندی برای اسرائیل در مورد موضوع ایران به پایان رسید».

او در این رابطه به اظهارات وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر عدم تفاهم با رژیم اسرائیل و سخنانی که در خصوص همکاری با ایران بیان کرد و همچنین اعلامیه امارات مبنی بر اینکه بخشی از اتحاد منطقه‌ای رژیم اسرائیل و کشورهای عربی علیه ایران نخواهد بود اشاره کرد و نوشت: «پیشرفتی که اسرائیل امیدوار بود با عربستان سعودی به دست آورد، محقق نشد عربستان سعودی اعلام کرده است که پیشرفت در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل پس از تشکیل کشور فلسطینی صورت خواهد گرفت».

به نوشته «یوسی یوشواع»، با این حال، آنچه اکنون رژیم صهیونیستی را بیشتر نگران کرده، اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، درباره فروش هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

این تحلیلگر روزنامه یدیعوت احارونوت افزود: «این معامله ایران را به تامین‌کننده تسلیحات مسکو تبدیل می‌کند. در نتیجه مسکو بیشتر به منافع ایران در خاورمیانه از جمله منافع مرتبط با اسرائیل پایبند خواهد بود. بنابراین نگرانی‌های زیادی در مورد اجلاس تهران در میان نیروهای امنیتی وجود دارد. ایرانی‌ها می‌توانند در ازای آن از روس‌ها بخواهند که عملیات نیروی هوایی اسرائیل در سوریه علیه آنها را محدود کنند».

«عاموس هارئیل»، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص، نیز تبلیغات رژیم صهیونیستی در خصوص سفر جو بایدن را زیر سوال برد و نوشت: «از فراوانی وعده‌ها و لفاظی‌های فراوان درباره خاورمیانه جدید، تقریباً قدیمی‌ها را فراموش کرده‌ایم». وی افزود که کمتر از یک روز پس از خروج بایدن از سرزمین اشغالی، «گروههای فلسطینی در نوار غزه با شلیک چهار موشک به عسقلان و جنوب اسرائیل علاقه‌مند بودند تا شرایط سابق را یادآوری کنند و بگویند که چیزی تغییر نکرده است».

او تأکید کرد در حالی که هیچ نتیجه‌ای از دیدار بایدن با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در بیت لحم برای حل مناقشه فلسطین به دست نیامد، جنبش های حماس و جهاد اسلامی با شلیک موشک‌ها به گونه دیگری حضور خود را اعلام کردند.

وی افزود که حملات هوایی دیروز رژیم صهیونیستی به غزه «مثل همیشه با لفاظی امیدوارکننده اسرائیل همراه بود، اما برای فلسطینی‌ها نیز واضح است که دولت کنونی، درست مانند دوران نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو، سلف او، هیچ برنامه‌ای ندارد. یایر لاپید همچنین به دنبال مدیریت مناقشه است و به توافق با حماس فکر نمی‌کند.»

همکاری نظامی ایران و روسیه و تغییرات در منطقه

هارئیل سپس صحبت درباره قرارداد پهپادی بین ایران و روسیه را  «متحول کننده شرایط منطقه» توصیف کرد و نوشت: «وابستگی به تامین تسلیحات دیگر یک طرفه نیست. اعلام خبر این قرارداد نشان از  پیشرفت صنایع نظامی ایران و همچنین تحکیم روابط میان تهران و مسکو است و از سوی دیگر نشان از نگرانی روسیه از ادامه یافتن جنگ [در اوکراین] دارد».

این تحلیلگر نظامی صهیونیست افزود: «این توافق به میزان اشتباه بودن امیدهایی اشاره دارد که در سال‌های اخیر در اسرائیل ابراز شده است که گویی تلاش‌های ما در سوریه می‌تواند بین روس‌ها و ایرانی‌ها شکاف ایجاد کند و سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان شیعه را از این کشور بیرون راند. اما واقعیت این است که روسیه و ایران در یک جبهه قرار دارند و این واقعیتی است که باید با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ نیز به خاطر داشت».

وی در پایان به موضع امارات و عربستان سعودی در خصوص اتحاد منطقه‌ای علیه ایران اشاره کرد و نوشت: «با وجود اعلام دوستی جدید بین امارات و اسرائیل، این به وضوح نشان می‌دهد که تصمیم گیرندگان در دبی و ابوظبی مشتاق ورود به خط اول رویارویی با ایران نیستند. شاید عربستان سعودی تا زمانی که بار جنگ را به دوش نکشد بتواند این اجازه را به خود بدهد، اما امارات به مانور میان ایران و اسرائیل ادامه خواهد داد. من این را تقریباً سه سال پیش، زمانی که امارات نیروهای خود را از جنگ علیه شورشیان حوثی در یمن خارج کرد، به وضوح بیان کردم. در واقع ایران توانایی‌های مخرب خود را در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نشان داد».

نا امیدی در خصوص نتایج سفر بایدن، در حالی که از یک ماه پیش بزرگنمایی‌های گسترده‌ای در خصوص آن در رسانه‌ها انجام شده بود، در گزارش خبرگزاری رویترز از نتایج این سفر نیز کاملا مشهود است. این خبرگزاری صبح امروز نوشت که بایدن در حالی عربستان سعودی را ترک کرد که هیچ دستاوردی در خصوص تأمین سوخت و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با خود به همراه نداشت.

رویترز در ادامه نوشت: «بیانیه پایانی نشست جده مبهم بود و عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان عربی ایالات متحده، آمال و آرزوهای واشنگتن در خصوص اینکه این نشست می‌تواند به تشکیل ائتلاف امنیتی با حضور اسرائیل برای مقابله با تهدیدات ایران، کمک کند را نقش بر آب کرد».

در ارتباط با افزایش تولید نفت نیز که شاید مهم‌تر از هدف قبلی است، «محمد بن سلمان» صراحتا در سخنرانی خود در نشست جده گفت که دولت سعودی پیش از این تولید خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز رسانده و بیش از این ظرفیت تولید ندارد. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفته است که ۱۳ میلیون بشکه در روز نهایت تولیدی است که این کشور می‌تواند انجام دهد.

ولی‌عهد سعودی در آغاز نشست جده، گفت که نباید انتظار داشت تا ریاض کمبود نفت در بازار جهانی را جبران کند او گفت: «عربستان قادر به افزایش تولید بیشتر برای پاسخگویی به تقاضا برای نفت در شرایط بحران جهانی انرژی نخواهد بود».

دولت ریاض وعده داد که در آینده تولید خود را به ۱۳ میلوین بشکه نفت در روز افزایش دهد، اما این افزایش به نشست آتی اوپک بستگی خواهد داشت./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها