واکنش چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان

کد خبر: 1164115

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت آمریکا به جای معرفی روسیه به عنوان "کشور حامی تروریسم"، باید شرایط مطلوب‌تری را جهت مذاکرات مسکو- کی‌یف ایجاد کند؛ وی همچنین درخصوص سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان خاطرنشان کرد که "چین با جدیت در حال آماده شدن است."

واکنش چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده باید فضای مثبتی را جهت مذاکرات میان روسیه و اوکراین ایجاد کند و تلاش‌های بیشتری برای ارتقاء یک توافق سیاسی انجام دهد.»

وی خاطرنشان کرد که چین همیشه خواستار مذاکره جهت حل‌وفصل بحران اوکراین بوده است.

پایگاه خبری بلومبرگ همچنین گزارش داد که ژائو لیجیان درخصوص سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان تاکید کرد که "چین با جدیت در حال آماده شدن است."

این دیپلمات چینی به خبرنگاران گفت: «طرف چینی بارها صریحا به آمریکا درخصوص این سفر هشدار داده است. ما با جدیت در حال آماده شدن هستیم.»

این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه چین توضیحات دیگری را درخصوص "آماده شدن چین" ارائه نداد.

روزنامه فایننشال تایمز روز دوشنبه هفته گذشته گزارش داد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد در ماه اوت به تایوان سفر کند.

یک روز پس از آن وزارت خارجه چین گفت که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف خواهد کرد و ایالات متحده عواقب رفتار خود را متحمل خواهد شد.

در همین حال روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که قصد دارد تا پایان ماه جاری با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین صحبت کند. به نظر می‌رسد بایدن در مورد سفر گزارش شده پلوسی به تایوان تردید ایجاد کرده است. بایدن به خبرنگاران گفت: گمان می‌کنم که ارتش فکر می‌کند در حال حاضر این ایده خوبی نیست، اما نمی‌دانم وضعیت آن چگونه است./ایسنا

اعلام آمادگی شی‌ جینپینگ برای همکاری با رئیس‌جمهوری جدید هند

رئیس جمهوری چین در پیامی به رئیس جمهوری جدید هند تبریک گفت و آمادگی خود را برای حل اختلافات بین دو کشور اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ روز پنجشنبه "دروپادی مورمو" از حزب حاکم بهاراتیا جاناتا موفق شد به عنوان رئیس جمهوری جدید هند انتخاب شود.

او دومین رئیس جمهوری زن در هند پس از پراتیبا پاتیل است که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در این سمت بود.

مورمو همچنین نخستین سیاستمدار قبیله‌ای در تاریخ هندوستان به شمار می‌رود. امروز وی به عنوان رئیس جمهوری جدید هند سوگند یاد کرد.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در این پیام نوشت: من برای روابط چین و هند اهمیت زیادی قائل هستم و مایلم با رئیس جمهور جدید این کشور برای تقویت اعتماد متقابل سیاسی، تعمیق همکاری عملی، مدیریت صحیح اختلافات و پیشبرد روابط دهلی نو و پکن در مسیر درست کار کنم.

وی در ادامه نوشت، یک رابطه سالم و با ثبات بین دو کشور مورد قبول دو کشور است و به صلح جهانی و منطقه‌ای، ثبات و توسعه می‌انجامد.

چین و هند فاقد مرز مشخصی هستند و این مورد منبع درگیری‌های مسلحانه در مناطق مورد مناقشه، به ویژه در هیمالیا بوده است. شدیدترین درگیری در ماه مه ۲۰۲۰ در نزدیکی دریاچه پانگونگ رخ داد. ارتش چین و هند پیش از دستیابی به توافق در ماه فوریه همان سال برای آغاز خروج نیروهایشان از منطقه، چندین دور مذاکرات را برگزار کردند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها