مذاکره مستقیم آمریکا و طالبان در تاشکند

کد خبر: 1164394

رویترز گزارش داد آمریکا و طالبان در مذاکرات جاری خود برای آزادسازی منابع ارزی افغانستان پیشرفت‌هایی داشته‌اند و قرار است یک صندوق امانی در این خصوص تشکیل شود.

مذاکره مستقیم آمریکا و طالبان در تاشکند

 رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا و طالبان در مذاکرات مرتبط با آزادی سازی ذخایر ارزی پیشرفت کردند.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از 3 مقام نزدیک به مذاکرات گفته که مقامات طالبان و آمریکا پیشنهاداتی را در خصوص آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی افغانستان و انتقال آن به یک صندوق امانی با یکدیگر تبادل کردند. 

رویترز با بیان اینکه پیشرفت در مذاکرات برای خروج  افغانستان از بحران اقتصادی مهم است، افزود: اگرچه پیشرفت در مذاکرات صورت گرفته، اما هنوز اختلافات اساسی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

یکی از موضوعات مورد اختلاف عدم برکناری مقامات سیاسی بانک مرکزی افغانستان از سوی طالبان است که این افراد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند و طالبان تاکنون این درخواست واشنگتن را رد کرده است.

به گفته این رسانه، هر چند آزادسازی ارزی قادر به حل تمام مشکلات افغانستان نیست، اما می‌تواند منابع مالی برای آسیب دیدگان ناشی از سیل، زلزله و خشکسالی اخیر را فراهم کند.

یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: در حالی که طالبان صندوق امانی را پذیرفته، اما با پیشنهاد آمریکا برای کنترل شخص ثالث بر این صندوق رای بر سر چگونگی مدیریت آن مخالفت کرده است. 

رویترز ادامه داد که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهایی مانند سوئیس است تا با تاسیس یک صندوق امانی و با یک هیات مدیره ذخایر ارزی مسدوده شده را به این صندوق منتقل کند.

به گفته این رسانه، یکی از پیشنهادات، تشکیل صندوقی مانند صندوق بازسازی افغانستان است که تحت نظارت بانکی جهانی قرار دارد و کشورها کمک نقدی خود را به مردم افغانستان تحویل این صندوق می‌دهند. 

شاه محرابی، عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان درباره گفت: «هنوز توافقی حاصل نشده  و مذاکرات در این خصوص همچنان ادامه دارد.»

این در حالی است که 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان در بانک های سویس و آمریکا مسدود شده و تاکنون به این کشور به رغم مشکلات فراوان تحویل داده نشده است. 

مذاکره مستقیم آمریکا و طالبان در تاشکند

همزمان با برگزاری نشست تاشکند، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هیات دولت موقت افغانستان در تاشکند، پایتخت ازبکستان، درباره مسائل اقتصادی رایزنی می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، «توماس وست»، نماینده آمریکا در امور افغانستان به همراه رینا امیری نماینده این کشور در امور زنان افغانستان با هیات دولت موقت طالبان در تاشکند رایزنی می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا همچین افزود: «جامعه بین‌المللی متعهد به یک افغانستان باثبات، صلح‌آمیز و فراگیر است که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها - از جمله زنان و جوامع قومی و مذهبی - احترام می‌گذارد و از تهدید تروریستی از خاک افغانستان جلوگیری می‌کند».

براساس این بیانیه قرار است روز چهارشنبه هفته جاری و در حاشیه نشست تاشکند هیات آمریکا و طالبان به صورت مستقیم برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان گفتگو کنند. 

همچنین قرار است در مذاکرات هیات طالبان و آمریکا معاون وزارت خزانه داری این کشور نیز حضور داشته باشد.

هدف اصلی این نشست رایزنی‌ها درباره چگونگی استفاده بانک مرکزی افغانستان از ذخایر ارزی مسدود شده این کشور در آمریکا برای مبارزه با مشکلات از جمله زلزله، سیل و خشکسالی عنوان شده است. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها