احتمال تغییر محل مذاکرات ایران و عربستان

کد خبر: 1164726

رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق با بیان اینکه برخی طرف‌های خارجی از تروریسم حمایت می‌کنند، اشاره کرد که با تداوم مذاکرات ایران و عربستان سعودی احتمال تغییر محل گفت‌و‌گوها وجود دارد.

احتمال تغییر محل مذاکرات ایران و عربستان

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی در عراق، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به مسائل مختلفی از جمله میانجیگری عراق در مذاکرات ایران و  عربستان سعودی پرداخت.

بنابر گزارش المیادین، فالح الفیاض ابتدا اظهار داشت: «الحشدالشعبی از زمان تأسیس خود یک عامل مثبت در پاسداری از عراق و یک گروه همراه مردم بوده است. در هرگونه جنگ سیاسی داخلی، الحشدالشعبی طرف سوم و ضامن مردم و حاکمیت کشور خواهد بود.»

رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق اضافه کرد: «برخی طرف‌های خارجی از تروریسم حمایت می‌کنند. خطر داعش کاهش یافته است و دیگر این گروه امنیت و صلح مدنی را تهدید نمی‌کند. من به علت وجود مرجع دینی و بلوغ احزاب، اختلافات داخلی در میان احزاب شیعی را بعید می‌دانم.»

وی همچنین بیان کرد: «الحشدالشعبی خواهان گفت‌و‌گوی سیاسی میان گروه‌های مختلف و خود طرفدار ثبات و حاکمیت عراق است. این سازمان به یکی از طرف‌ها در کشمکش‌های سیاسی تبدیل نخواهد شد؛ با این حال، در مسائل بزرگ به‌ویژه در رد عادی‌سازی روابط نظر خود را خواهد داشت.»

فالح الفیاض افزود: «تظاهرات مسئله‌ای قانونی است؛ اما آنچه در منطقه سبز رخ داد مانند ورود به پارلمان، تخلفی غیرقابل قبول بود. الحشدالشعبی یک پایگاه علمی متشکل از کارشناسان دارد که ساخت برخی تسلیحات را آغاز کرده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «میانجیگری عراق میان ایران و عربستان سعودی برای تلطیف فضاست؛ اما زمانی که مسائل مهم مطرح شوند، نشست‌ها در جای دیگری خواهد بود.»

رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در بخش دیگری از اظهاراتش به حمله اخیر ترکیه به شمال عراق اشاره کرد و اظهار داشت: «ترکیه در رفتار خود منافع عراق را در نظر نمی‌گیرد. در تعامل بغداد و اربیل با آنکارا تفاوت‌هایی وجود دارد. پیش از متهم کردن ترکیه، بایست دعوتی برای تحقیق در آنچه در دهوک رخ داد، صورت می‌گرفت. هیچ دولت عراقی‌ای اجازه ورود ارتش ترکیه به خاک کشور را نداده است.»

 منابع عراقی، بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته، خبر دادند در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکار مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه می‌گوید که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، چهارشنبه‌شب هفته گذشته، در گفت‌وگو با شبکه «السومریه» در این باره گفت: «اگر مشکلی میان دولت ترکیه و حزب کارگران وجود دارد نباید این مشکل به داخل خاک عراق کشیده شود. برخی از کارشناسان نظامی عراقی ثابت کردند که این حمله از جانب ترکیه بوده است.»

با این حال،  «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه هفته گذشته، بیان کرد: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم.»

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اظهارات مقامات عراقی را رد کرد و این حمله را به عناصر گروه «پ‌.‌ک‌.ک» نسبت داد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پس از این حمله در بیانیه‌ای ضمن نسبت دادن این عملیات به ترکیه، تأکید کرده بود: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.»/فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها