«قطعات آمریکایی» در بیرقدار ترکیه لو رفت

کد خبر: 1165275

در حالیکه ترکیه مدعی است پهپاد «بیرقدار» کاملا ساخت این کشور بوده، اینک مشخص شده که برخی قطعات این پهپادپیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی است.

«قطعات آمریکایی» در بیرقدار ترکیه لو رفت

 در حالیکه ترکیه مدعی  است که پهپاد «بیرقدار» به طور تمام و کمال ساخت این کشور بوده، اینک مشخص شده که برخی قطعات این پهپاد پیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی است.

به نوشته شماره شنبه وبگاه «احوال» در حالیکه غول دفاعی ترکیه شرکت «بایکار» مدعی است که پهپادهای رزمی محبوب خود، بیرقدار را تقریباً به طور کامل از داخل ترکیه تهیه می‌کند، قطعات پهپادهای سرنگون‌شده در درگیری‌های متعدد، مشخص کرد که این بخش‌هایی از پهپاد توسط تولیدکنندگان آمریکایی، کانادایی و اروپایی ساخته شده‌اند.

در حالیکه کشورهای جهان پهپادهای مسلح را به زرادخانه‌های خود اضافه می‌کنند، قانون‌گذاران آمریکا دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند تا بررسی کند که چگونه قطعات و فناوری ایالات متحده به یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های پهپاد در بازار جهانی تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، قانونگذاران آمریکایی اینک «جو بایدن»  رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا بررسی کند که چگونه فناوری ایالات متحده در پهپادهای ترکیه و درگیری‌های مختلف در خاورمیانه و اطراف رویت شدند.

«تونی کاردناس» از قانونگذاران ایالات متحده گفت که پهپادهای بیرقدار در درگیری سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی اثرات بی ثبات کننده داشته‌اند.

کاردناس گفت: «ما به فروش هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه و نحوه استقرار این سلاح‌ها در سراسر جهان توجه زیادی داشته‌ایم. من نگران اثرات بی‌ثبات‌کننده‌ای هستم که می‌بینیم و نگرانی‌های حقوق بشری که در پی آن وجود دارد، به‌ویژه در مناطقی مانند قره‌باغ کوهستانی.»

این در حالی است که سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که این پهپادها در نبرد‌های داخلی لیبی نیز استفاده شدند.

«آرام همپریان» مدیر اجرایی گروه لابی کمیته ملی ارامنه آمریکا،  گفت، این مسئله باید به عنوان بخشی از روابط با آمریکا و ترکیه مورد توجه قرار گیرد.

این سلاح در سال ۲۰۲۰ توسط جمهوری آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی نیز استفاده شد.  تصاویری از لاشه هواپیماهای بدون سرنشین منتشر شده توسط رسانه‌های محلی و ارتش ارمنستان در آن زمان، قطعاتی را نشان داد که با قطعات ساخته  شده چندین شرکت مستقر در ایالات متحده مطابقت دارد. برخی از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که اقداماتی را برای توقف فروش مستقیم به ترکیه انجام داده اند، اما برخی دیگر به فروش قطعات کلیدی خود ادامه می دهند.

ترکیه در سال‌های اخیر صادرات بیرقدار را افزایش داده است. اکنون دستکم ۱۴ کشور صاحب این پهپادها هستند و ۱۶ کشور دیگر به دنبال خرید آن هستند.

در صورت تصویب قانونی در این زمینه در سنای آمریکا، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را ملزم می‌کند تا با مشورت با وزارت امور خارجه، گزارشی درباره قطعات آمریکایی در بیرقدارهای مورد استفاده در مناقشه قره باغ کوهستانی و هرگونه نقض احتمالی قوانین صادرات، را ارائه کند.

بیرقدار در  نبرد روسیه با اوکراین نیز رویت شد. چندی قبل سناتور «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و از مخالفان فروش جنگنده «اف-۱۶» به ترکیه به گفت: «چگونه به کشوری که همه این کارها را انجام می‌دهد، پاداش می‌دهید»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها