27 جنگنده چینی وارد حریم هوایی تایوان شده است

کد خبر: 1166223

در ادامه تنش بین چین و جزیره تایوان، وزارت دفاع تایوان از پرواز مجدد شماری از جنگنده‌های ارتش چین به منطقه شناسایی هوایی این جزیره خبر داد.

27 جنگنده چینی وارد حریم هوایی تایوان شده است

در ادامه تنش بین چین و جزیره تایوان، وزارت دفاع تایوان بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران  از پرواز مجدد جنگنده‌های چین به منطقه شناسایی هوایی  این جزیره خبر داد.

به گزارش وبگاه «وزارت دفاع تایوان»، شماری از ۶ فروند جنگنده‌«جی-۱۱»، ۵ فروند «جی-۱۶» و ۱۶ فروند جنگنده  «سوخو-۳۰» چین چهارشنبه وارد منطقه شناسایی هوایی تایوان شدند.

همزمان با سفر پر بحث «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش نظامی بین پکن و تایپه بالا گرفت و روز سه شنبه منابع خبری از ماموریت جنگنده‌ها و کشتی‌های رزمی چین نزدیک تایوان خبر دادند. جنگنده‌‌های نیروی هوایی آمریکا حاضر در منطقه  نیز اجازه داشتند در صورت هرگونه مداخله جت‌های چین در  سفر هواپیمای حامل پلوسی، به اهداف مورد نظر حمله کنند.

چین، تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه پس از ابراز همبستگی و ستایش از دموکراسی تایوان، این جزیره  را ترک کرد. هواپیمای حامل پلوسی حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت محلی از فرودگاهی در پایتخت «تایپه» بلند شد.

«تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان، در توییتی از پلوسی و هیات آمریکایی تشکر کرد و نوشت: «از حمایت اصولی شما از روابط دوجانبه نزدیک‌تر که مبتنی بر ارزش‌های مشترک دموکراسی، آزادی و احترام به حقوق بشر است، متشکرم.»

پلوسی عالی‌ترین مقام آمریکا به شمار می‌آید که از سال ۱۹۹۷ به بعد به تایوان سفر کرد. وزارت امور خارجه چین در واکنش به حضور پلوسی در تایوان اعلام کرد که این اقدام، خیانت عمدی آمریکا به اصل «چین یکپارچه» است.

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پایان، برای آمریکایی‌ها خوب نخواهد بود و واشنگتن به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح جهانی به شمار می‌آید./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها