اردوغان: موفق شدیم که ترکیه را از پیامدهای منفی جنگ روسیه و اوکراین حفظ کنیم

کد خبر: 1166723

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی گفت که ابرقدرت‌هایی هستند که خواستار سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه در زمینه پهپاد هستند.

اردوغان: موفق شدیم که ترکیه را از پیامدهای منفی جنگ روسیه و اوکراین حفظ کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت ابرقدرت‌های هستند که خواستار سرمایه گذاری مشترک با ترکیه درزمینه پهپاد هستند.

وی در ادامه سخنانش گفت: «موفق شدیم که ترکیه را از پیامدهای منفی جنگ روسیه و اوکراین حفظ کنیم که این کار از طریق سیاست‌های متوازنی بوده که اولویت را به همکاری، صلح و دیپلماسی می‌دهد».

در حالیکه ترکیه مدعی  است که پهپاد «بیرقدار» به طور تمام و کمال ساخت این کشور بوده، اینک مشخص شده که برخی قطعات این پهپاد پیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی است.

به نوشته شماره شنبه وبگاه «احوال» در حالیکه غول دفاعی ترکیه شرکت «بایکار» مدعی است که پهپادهای رزمی محبوب خود، بیرقدار را تقریباً به طور کامل از داخل ترکیه تهیه می‌کند، قطعات پهپادهای سرنگون‌شده در درگیری‌های متعدد، مشخص کرد که این بخش‌هایی از پهپاد توسط تولیدکنندگان آمریکایی، کانادایی و اروپایی ساخته شده‌اند.

ترکیه در سال‌های اخیر صادرات بیرقدار را افزایش داده است. اکنون دستکم ۱۴ کشور صاحب این پهپادها هستند و ۱۶ کشور دیگر به دنبال خرید آن هستند.

در صورت تصویب قانونی در این زمینه در سنای آمریکا، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را ملزم می‌کند تا با مشورت با وزارت امور خارجه، گزارشی درباره قطعات آمریکایی در بیرقدارهای مورد استفاده در مناقشه قره باغ کوهستانی و هرگونه نقض احتمالی قوانین صادرات، را ارائه کند.

بیرقدار در  نبرد روسیه با اوکراین نیز رویت شد. چندی قبل سناتور «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و از مخالفان فروش جنگنده «اف-۱۶» به ترکیه به گفت: «چگونه به کشوری که همه این کارها را انجام می‌دهد، پاداش می‌دهید»./فارس

 روسیه و ترکیه برای انجام مبادلات تجاری با روبل توافق کردند

معاون نخست وزیر روسیه گفت: مسکو و آنکارا، با بررسی صادرات گاز به ترکیه، توافق کردند که بخشی از پول آن را به روبل پرداخت شود.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه پس از گفت و گوهای روسای جمهور روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت: آنها صادرات گاز به ترکیه را مورد بررسی قرار دادند و موافقت کردند که بخشی از پول آن به روبل پرداخت شود.

شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» امروز گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که در دیدار با همتای روس خود، به توافقی برای استفاده از روبل در تجارت دوجانبه دست یافتند.

نوآک توضیح داد: روسیه و ترکیه به تدریج پرداخت به ارزهای ملی خود را اعلام خواهند کرد.

وی افزود: روسای جمهور روسیه و ترکیه بر روابط پولی و مالی نیز تاکید کرده اند.

این مقام روس تصریح کرد: ما در مورد بخش بانکداری مالی گفت وگو کردیم  که توافقات بزرگی نیز در این زمینه صورت گرفته است؛ از اینرو شرکت های تجاری ما، شهروندان ما در جریان سفرهای توریستی خود می توانند نقل و انتقال پول انجام دهند و به عنوان بخشی از تبادلات تجاری، مبادلات پولی داشته باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها