بازتاب پرتاب ماهواره «خیام» در رسانه‌های جهان

کد خبر: 1167175

پرتاب ماهواره "خیام" توسط روسیه با موشک ماهواره‌بر "سایوز" که ساعاتی پیش انجام شد، بازتاب خبری گسترده‌ای در رسانه‌های اقصی نقاط جهان داشته است.

بازتاب پرتاب ماهواره «خیام» در رسانه‌های جهان

پرتاب ماهواره "خیام" توسط روسیه با موشک ماهواره‌بر "سایوز" که ساعاتی پیش انجام شد، بازتاب خبری گسترده‌ای در رسانه‌های اقصی نقاط جهان داشته است.

ماهواره خیام که تحت مالکیت ایران است و توسط موشک روسی "سایوز" در مدار زمین قرار گرفته، ساعت ۱۰:۲۰ امروز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ از پایگاه پرتاب فضایی "بایکونور" در قزاقستان راهی فضا شد. این در حالی است که این همکاری میان سازمان‌های فضایی ایران و روسیه، مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفته و حواشی گوناگونی را پیش و پس از پرتاب به دنبال داشته است.

خبرگزاری "آسوشیتد پرس" با تیتر "روسیه ماهواره ایرانی را با موفقیت پرتاب کرد" به استقبال این خبر رفت و نوشت: «موشک ماهواره‌بر "سایوز" حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی موسوم به "خیام" را در مدار قرار داد.»

پایگاه خبری "اِی‌بی‌سی نیوز" نیز با همین تیتر اقدام به مخابره این خبر کرده و در ادامه نوشته است: «یک موشک روسی روز سه‌شنبه با موفقیت یک ماهواره ایرانی را به مدار زمین فرستاد.

موشک سایوز طبق برنامه در ساعت ۸:۵۲ صبح سه‌شنبه به وقت مسکو از تاسیسات پرتاب "بایکونور" در قزاقستان بلند شد و حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی موسوم به "خیام" را در مدار قرار داد. این موشک به نام حکیم "عمر خیام"، دانشمند ایرانی که در قرن یازدهم و دوازدهم می‌زیسته، نامگذاری شده است.

ایران اعلام کرده است که این ماهواره مجهز به دوربین با وضوح بالا برای نظارت بر محیط زیست است و به طور کامل تحت کنترل خود باقی خواهد ماند.

تهران گفته است که هیچ کشور دیگری به اطلاعاتی که این ماهواره جمع‌آوری می‌کند، دسترسی نخواهد داشت و فقط برای مقاصد غیرنظامی استفاده خواهد شد، اما ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه ممکن است از آن برای نظارت بر اوکراین در بحبوحه اقدام نظامی خود در این کشور استفاده کند.

اگر این ماهواره با موفقیت عمل کند، این توانایی را به ایران می‌دهد که دشمن اصلی خود یعنی اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه را زیر نظر بگیرد.

تلویزیون دولتی ایران تصاویری از این پرتاب را به صورت زنده پخش و خاطرنشان کرد که وزیر ارتباطات این کشور در حین این پرتاب در قزاقستان حضور داشته است.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از آژانس فضایی ایران گفت که این ماهواره تصاویر نظارتی با وضوح بالا با کیفیت یک متر بر پیکسل ارائه می‌دهد. این در حالی است که ماهواره‌های غیرنظامی غربی تصاویری با وضوح حدود نیم متر در هر پیکسل را ارائه می‌دهند و تصور می‌شود ماهواره‌های جاسوسی ایالات ‌متحده از وضوح بیشتری برخوردار هستند.»

"ای‌بی‌سی نیوز" در ادامه نوشته است: «ایران هم برنامه فضایی غیرنظامی و هم برنامه فضایی نظامی دارد که ایالات متحده نگران آن است که از آن برای پیشبرد برنامه موشکی بالستیک خود استفاده کند. با این حال، ایران در سال‌های اخیر شاهد پرتاب‌های ناموفق ماهواره بوده است.»

روزنامه "واشنگتن پست" نیز با تیتر "روسیه ماهواره ایرانی را با موفقیت پرتاب کرد" اقدام به انتشار این خبر با رونوشتی از متن "ای‌بی‌سی نیوز" کرده است.

اما خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" به نقل از سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) نوشت: «موشک "سایوز" روسیه حامل ماهواره سنجش از دور "خیام" که توسط شرکت‌های روسی به سفارش ایران ساخته شده است، روز سه‌شنبه از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد.»

«همراه با این ماهواره ایرانی، ۱۶ فضاپیمای کوچک سوار بر این موشک وجود دارد که توسط دانشگاه‌های برجسته روسیه، شرکت‌های تجاری و سازمان‌های غیرانتفاعی ساخته شده‌اند. آنها برای تحقیقات علمی و فناوری از جمله برای آزمایش فناوری ارتباطات بین ماهواره‌ای، اندازه‌گیری سطح تابش الکترومغناطیسی و نظارت بر وضعیت محیط زیست طراحی شده‌اند.»

در این میان، همانطور که گفته شد، این پرتاب از حیث همکاری میان سازمان‌های فضایی ایران و روسیه بسیار مورد توجه جهانیان قرار گرفته و خبرگزاری‌های اقصی نقاط دنیا مانند پایگاه‌های خبری جهان عرب، خبرگزاری‌های شرق آسیا و خبرگزاری‌های مهم دنیا به انتشار خبر آن اقدام کرده‌اند.

ماهواره "خیام" با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر "سایوز" به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت پنج سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

طبق اعلام سازمان فضایی ایران، ماهواره "خیام" که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سَنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود. ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده‌های دریافت شده از این ماهواره خواهد بود.

ماهواره "خیام" یک ماهواره سنجش از دور ۶۰۰ کیلوگرمی با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین به فعالیت می‌پردازد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها