فرار بیش از ۱۰ میلیون نفر از آغاز جنگ اوکراین

کد خبر: 1167184

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه در تارنمای خود اعلان کرد که از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) تاکنون، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور گذر کرده اند.

فرار بیش از ۱۰ میلیون نفر از آغاز جنگ اوکراین

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه در تارنمای خود اعلان کرد که از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) تاکنون، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور گذر کرده اند.

 به گزارش سه شنبه ایرنا؛ کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا پیش از این و در روز ۲۱ تیر ماه امسال با اعلام اینکه نزدیک به نیمی از پناهجویان اوکراینی که بعد از آغاز جنگ به کشورهای عضو این نهاد پناهنده شده بودند به کشور خود بازگشته‌اند، گفت: انتظار می‌رود تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید بر این تعداد افزوده شود.

«یلوا یوهانسون» شمار پناهجویان اوکراینی را که به اتحادیه اروپا وارد شده‌اند، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

«یوهانسون» با بیان به این که تعداد درخواست‌های دریافتی، آمار دقیقی از شمار پناهجویان اوکراینی ارائه نمی‌دهد، تاکید کرد: اتحادیه اروپا سه میلیون و ۷۰۰ هزار درخواست پناهندگی دریافت کرده‌ است اما با این وجود، از این تعداد عده‌ای به اوکراین بازگشته‌اند و برخی هم در کشور نخست و هم در کشورهای ثانویه درخواست پناهندگی داده‌اند.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا تصریح کرد: موج فزاینده پناهندگان اوکراینی که پس از آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در کی‌یف شکل گرفته بود درحال بازگشت به روزهای قبل از جنگ است و اتحادیه اروپا انتظار دارد با آغاز سال تحصیلی جدید تعداد بیشتری از پناهجویان اوکراینی به خانه بازگردند.

خبرگزاری تاس نیز پیشتر با اشاره به ادعای «یوهانسون» مبنی بر اینکه از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جمهوری چک، لهستان، استونی، بلغارستان و لتونی به ترتیب بیشترین تعداد پناهجو از اوکراین را داشته‌اند، افزوده بود: گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که روسیه با پذیرش یک میلیون و ۴۱۲ هزار پناهنده اوکراینی نخستین کشور در این فهرست است و پس از آن، لهستان با یک میلیون و ۱۹۵ هزار نفر، آلمان با ۸۶۷ هزار نفر و جمهوری چک با ۳۸۲ هزار نفر، بالاترین آمار دریافت پناهجو را دارند.

روزنامه گاردین نیز روز ۳۰ خرداد ماه نوشت: با گذشت نزدیک به چهار ماه از جنگ اوکراین و پس از اینکه بیش از ۷.۵ میلیون اوکراینی به علت تهاجم روسیه به کشورهای همسایه پناه بردند، سرنوشت این پناهجویان به علت نبود ساز و کار مدون از سوی دولت‌های اروپایی، همچنان مبهم به نظر می‌رسد.

این روزنامه افزود: برآوردهای اولیه سازمان ملل مبنی بر اینکه ۴ میلیون اوکراینی در نتیجه جنگ پناهنده خواهند شد، نادرست بوده و در مقابل، هشدارهای سازمان ملل در مورد اینکه ما شاهد بزرگترین بحران پناهجویان در یک قرن اخیر خواهیم بود، به اثبات رسیده است.

 در سرتاسر اروپا، به‌ویژه در کشورهای لهستان، مولداوی، رومانی و اسلواکی که بیشترین تعداد پناهجویان را در خود جای داده اند، جستجو برای مسکن امن، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای افراد ادامه دارد. لهستان که تاکنون میزبان ۳.۵ میلیون پناهجو بوده است، بیشترین موج مهاجرت را از زمان جنگ دوم جهانی در اروپا تجربه کرده است.

مولداوی به عنوان فقیرترین کشور اروپا و میزبان حدود ۱۰۰ هزار پناهنده اوکراینی بیشترین سرانه میزبانی از پناهجو در اروپا را دارد و فشار زیادی را تحمل می‌کند. این رقم معادل حدود ۵ درصد از جمعیت مولداوی است؛ کشوری که تورم آن ۲۷ درصد است و اتکای بالایش به روسیه و بلاروس برای تامین گاز، منجر به بحران سوخت شده است.

سیل پناهجویان اوکراینی طی هفته گذشته کاهش یافته است اما سرپناه دادن و ارائه خدمات به آنان که بیشتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بیشتر اروپای شرقی و مرکزی مستقر هستند بخش خدمات عمومی را در این کشورها با چالش‌هایی روبرو کرده و چشم انداز مبهمی را برای تامین خواسته‌های آنان در پیش روی دولت‌های اروپایی قرار داده است.

 به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن در روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

 زیان صدها میلیارد دلاری آلمان از جنگ اوکراین و بهای انرژی

یک موسسه پژوهشی آلمان روز سه شنبه اعلان کرد که زیان اقتصادی این کشور در حوزه ارزش افزوده تا ۲۰۳۰ به علت تاثیرهای منفی جنگ اوکراین و بهای بالای انرژی بر بازار کار به بیش از ۲۶۰ میلیارد یورو (۲۶۵ میلیارد یورو) خواهد رسید.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ موسسه پژوهش اشتغال آلمان در ارزیابی تازه خود افزود: تولید ناخالص داخلی این کشور که بر اساس قیمت های تطبیق داده شده در مقایسه با پیش بینی ها برای اروپای بدون جنگ، در سال آینده ۱.۷ درصد کمتر خواهد بود و ۲۴۰ هزار نفر کمتر شغل خواهند داشت.

تارنمای دویچه وله نیز روز دوشنبه نوشت: مقام های آلمان در باره بروز ناآرامی های اجتماعی و واکنش های افراط گرایانه در پی تورم فزاینده و بی سابقه و کمبود شدید انرژی در فصل زمستان، نگران هستند.

به گفته کارشناسان سیاسی اجتماعی، بی ثباتی در آلمان همیشه مفهوم منفی داشته، به گونه ای که درگیری های خونبار خیابانی در هنگام ابرتورم در دوره ویمار، به روی کار آمدن نازی ها انجامید.

براساس مدل های اقتصادی، تورم و بهای انرژی به صورت نامتناسبی بر آسیب پذیرترین شهروندان کشور تاثیر می گذارد و آنها را در برابر شعارهای ضدولتی به نسبت دیگر گروه های درامدی، حساس تر می کند.  

در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) و تنش های پیامد آن در جهان و به ویژه اروپا، میزان صادرات گاز طبیعی روسیه به بسیاری از مشتریان اروپایی اش به شدت کاهش یافته و یا قطع شد که موجب بحران انرژی در این قاره شده است.

دولت آلمان اعلام کرده در ماه ژوئیه بالاترین نرخ تورم در این کشور ثبت شده است که عمده علت آن بیشتر از کاهش جریان گاز نگرانی از افزایش قبوض انرژی در این کشور بوده است.

 اداره آمار آلمان روز پنجشنبه گزارشی از میزان افزایش قبوض انرژی و قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان این کشور اعلام کرد که طی امسال ۸.۵ درصد افزایش یافته است. این اداره نرخ افزایش تورم را در کشورهای دیگر اروپایی نیز پیش‌بینی می‌کند.

آمارها حاکی از این است که در ۱۹ کشور اروپایی رشد قیمت‌ها و تورم تقریباً نزدیک به همین عدد است (۸.۶درصد) که عامل اصلی آن در کشورهای دیگر همان بالا رفتن قیمت مواد غذایی و سوخت است.

موسسه اروپایی ایفو (Ifo) نیز پیش از این اعلام کرده بود که در آلمان بالا رفتن قیمت سوخت و مواد غذایی احتمالاً باعث خواهد شد بیشتر شرکت‌های آلمانی مجبور شوند قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها