آمریکا: پیشنهادات ایران را دریافت کردیم

کد خبر: 1168802

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را از طریق بروکسل دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

آمریکا: پیشنهادات ایران را دریافت کردیم

 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را از طریق بروکسل دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته واشنگتن در حال انتقال دیدگاه‌هایش به اتحادیه اروپا است.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی اتحادیه اروپا نوشته گفته که پیشنهادات ایران را همراه با سایر طرف‌های برجام و آمریکا بررسی می‌کند.

این سخنگوی اتحادیه اروپا که رویترز اشاره‌ای به نام او نکرده گفت: «در حال بررسی پیشنهادات ایران هستیم و با سایر طرف‌های برجام و آمریکا در خصوص ادامه مسیر مشورت می‌کنیم.»

مقام اتحادیه اروپا که طبق گزارش رویترز در جمع خبرنگاران در بروکسل صحبت می‌کرده از ارائه چارچوب زمانی درباره پاسخ احتمالی تسهیل‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها خودداری کرده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

علاوه بر این، روسیه هم ارائه این متن نهایی را رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز پیش گفت: «طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا طرف‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوهای وین با این انتخاب مواجه هستند که یا متن فعلی را بپذیرند و یا اینکه بدانند که گفت‌وگوها شکست خورده است.کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده اظهارات اینچنینی مطرح کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت که آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها