اولیانوف: تهران خواستار تضمین‌هایی برای احیا و حفظ برجام است

کد خبر: 1168807

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تهران پیشنهاد کرده که تضمین‌هایی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در پیش نویس توافق لحاظ شود.

اولیانوف: تهران خواستار تضمین‌هایی برای احیا و حفظ برجام است

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تهران پیشنهاد کرده که تضمین‌هایی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در پیش نویس توافق لحاظ شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخاییل اولیانوف در یک برنامه زنده تلویزیونی روسیه اظهار داشت: یکی از مسائلی که در اصلاحیه روز گذشته ایرانی‌ها آمده، به طور دقیق با هدف تقویت این تضمین‌ها ارائه شده و ظاهرا کار دیگری نیز باید در این راستا انجام شود.

این دیپلمات روسی خاطرنشان کرد که اگر آمریکا نتواند برجام را احیا کند، باید با عواقب آن روبه رو شود.

امروز روزنامه پولتیکو از قول یک منبع آگاه نوشت که طرف ایرانی پیش نویس مورد نظر خود را برای احیای برجام برای اتحادیه اروپا ارسال کرده که بیشتر آن تمرکز بر مسائل مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌های اقتصادی دارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت که آمریکا پاسخ ایران به پیش نویس اتحادیه اروپا را درباره توافق هسته‌ای دریافت کرده و در حال مطالعه و بررسی آن است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپایی دریافت کرده و در حال مطالعه آن هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپایی به اشتراک خواهیم گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرده است که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است، نظرات خود را منتقل کرده است. آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها