ارسال سری دوم سامانه اس-400 ساخت روسیه به ترکیه

کد خبر: 1168818

ریاست اداره صنایع دفاعی ترکیه در واکنش به سخنان رئیس سازمان همکاری های نظامی روسیه اعلام کرد که در موضوع خرید اس-۴۰۰ از مسکو هیچ تحول جدیدی مطرح نیست.

ارسال سری دوم سامانه اس-400 ساخت روسیه به ترکیه

ریاست اداره صنایع دفاعی ترکیه در واکنش به سخنان رئیس سازمان همکاری های نظامی روسیه اعلام کرد که در موضوع خرید اس-۴۰۰ از مسکو هیچ تحول جدیدی مطرح نیست.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، ریاست اداره صنایع دفاعی ترکیه امروز سه شنبه پیرامون روند تامین سامانه‌ پدافند هوایی اس- ۴۰۰ روسیه از منابع رسمی بیانیه ای منتشر کرد.

در بیانیه صادره از سوی ریاست اداره صنایع دفاعی ترکیه در این باره آمده است: در موضوع خرید اس- ۴۰۰ از روسیه هیچ تحول جدیدی وجود ندارد و روند کنونی در راستای توافق انجام شده در مراحل اولیه قرار دارد.

این در حالیست که خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری تاس ساعاتی پیش اعلام کرده بود که «دمیتری شوگایف» رئیس سازمان همکاری های نظامی روسیه گفته است قراردادی برای تحویل یک سامانه های جدید اس- ۴۰۰ به ترکیه امضا شده است.

آمریکا مدعی است که برخورداری ترکیه از یک سامانه ضدموشک روسی، به تضعیف دیوار دفاعی ناتو منجر خواهد شد و حتی تهدید کرده که تحریم هایی را علیه آنکارا اعمال خواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا در فرودین امسال نیز از تحریم ریاست صنایع دفاعی ترکیه به همراه چهار مقام بلندپایه آن خبر داد. بهانه وضع این تحریم ها، همکاری نظامی-اطلاعاتی چشمگیر با روسیه عنوان شده است.

 ارسال سری دوم سامانه اس-400 ساخت روسیه به ترکیه

رسانه‌ها از ارسال سری دوم سامانه «اس-400 » ساخت روسیه به ترکیه خبر دادند.

منابع رسانه‌ای روز سه شنبه از قرارداد جدید بین روسیه و ترکیه جهت ارسال سری دوم پدافند موشکی «اس-۴۰۰» به  ترکیه خبر  دادند.=

خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «تاس» نوشت که روسیه و ترکیه قراردادی برای ارسال دومین سری از سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ به آنکارا امضا کرده‌اند. خرید اولیه سامانه اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۲۰ خشم ایالات متحده را برانگیخت و این کشور در اقدامی تلافی جویانه، تحریم‌هایی را علیه مقامات دفاعی ترکیه اعمال کرد.

واشنگتن بارها تلاش کرده بود تا ترکیه را از خرید سامانه‌های روسی اس-۴۰۰ منع کند و حتی در این زمینه تحریم‌هایی را علیه بخش دفاعی ترکیه نیز وضع کرده بود و این عضو ناتو را از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا حذف کرده بود اما آنکارا بدون توجه به این تهدیدات، قرارداد خود با مسکو را پیش برد.

ترکیه تحویل اولین سری اس-۴۰۰ را جولای ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا آغاز کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده «اف-۳۵» که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه موشکی، از آن استفاده نکرده است. به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است که می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده گرانقیمت آمریکا خطرآفرین باشد.

چندی قبل یک مقام وزارت دفاع ترکیه به صراحت گفت که سامانه موشکی اس-۴۰۰ را هرکجا که لازم باشد مستقر خواهد شد.

این در حالی است که یک مقام ارشد دفاعی ترکیه اخیرا گفت که ترکیه سامانه موشکی دفاع هوایی دوربرد خود به نام «سایپر» را با موفقیت آزمایش کرده است.

 «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی (SSB) ترکیه در توییتی نوشت، آزمایش‌های مختلف سامانه پدافند هوایی داخلی که قرار است در سال ۲۰۲۳ وارد ارتش شود، ادامه خواهد داشت. وی گفت که ترکیه به تولید تسلیحات جدید ادامه خواهد داد و تا چندی دیگر ۶ سامانه دفاع هوایی مختلف خواهد داشت.

پروژه سایپر توسط شرکت‌های بزرگ دفاعی ترکیه و شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه و موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی ترکیه هدایت می‌شود. سامانه موشکی اسپایر که برای محافظت از تاسیسات راهبردی برابر حملات هوایی دشمن توسعه یافته است، امکان دفاع هوایی در برد طولانی و حفاظت از تاسیسات مهم و راهبردی را فراهم می‌کند.

احتمال می‌رود که سپایر رقیب سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه باشد. هم اینک سامانه‌های دفاع هوایی «کورکوت»، «سونگور» و «حصار» نیز در پدافند هوایی ترکیه مستقر هستند، سامانه‌هایی که یک دفاع هوایی چند لایه‌ای را برای این  کشور فراهم می‌کنند/فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها