الشرق الاوسط خبر داد | ایران موضوع سفر مقام ارشد صهیونیستی به واشنگتن

کد خبر: 1169242

یک روزنامه سعودی به نقل از منابع آگاه در تل‌آویو، از سفر مشاور امنیت رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای ایران خبر داد.

الشرق الاوسط خبر داد | ایران موضوع سفر مقام ارشد صهیونیستی به واشنگتن

منابع آگاه در فلسطین اشغالی از تصمیم «یائیر لاپید» نخست وزیر  و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مبنی بر اعزام «ایال هولاتا» مشاور امنیت قومی این رژیم به واشنگتن در هفته آینده خبر دادند.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن با استناد به اظهارات این منابع نوشت: پس از ارائه پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای، بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل با همتای آمریکایی خود «لوید آستین»، در خصوص اقدامات لازم برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» صحبت کرد و دو طرف درباره برنامه دیدارها و گفت‌وگوهای هولاتا در واشنگتن به توافق رسیدند.

این تصمیم پس از آن گرفته شده که مقامات اسرائیلی در اظهارات غیر رسمی تأکید کردند که پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اروپا مثبت بوده و نشان می دهد که ایران این بار در پی رسیدن به توافق است.

به نوشته این روزنامه، «تصمیم مذکور پس از آن اتخاذ شد که مقامات اسرائیلی دراظهاراتی غیررسمی، پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اروپا را مثبت ارزیابی کردند؛ امری که بیانگر آن است ایران سیاست خود را تغییر داده و این بار تمایلی جدی برای رسیدن به توافق دارد».

سفر مشاور امنیت قومی رژیم صهیونیستی به واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که تل آویو در تمامی مراحل مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، به دنبال اخلال در روند مذاکرات بوده‌ و بارها با گزارش‌ها و اظهارات دورغین تلاش کرده تا برنامه هسته‌ای ایران را غیر صلح‌آمیز جلوه دهد. گفت‌وگوی تلفنی اخیر میان گانتز و آستین نیز در همین راستا صورت گرفت. 

این در حالی است که ایران شامگاه دوشنبه پیش، پاسخ خود را به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ارائه کرد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه روز دوشنبه پیش با بیان این‌که تا ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم، گفته بود، اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آنها از پلان B (طرح جایگزین) صحبت می‌کنند، ما هم پلان B خودمان را داریم.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

این مقام ایرانی افزود: در روزهای گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است. 

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها، نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها