فیصل المقداد: به پوتین و رئیسی اعتماد کامل داریم

کد خبر: 1170298

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه آمریکا منابع این کشور را سرقت می‌کند، گفت که سوریه به رئیس‌جمهور روسیه و ایران اعتماد کامل دارد.

فیصل المقداد: به پوتین و رئیسی اعتماد کامل داریم

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «فیصل المقداد» همتای سوری‌ او، امروز (سه‌شنبه)، در مسکو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر شدند.

بنابر گزارش شبکه «الاخباریه»، وزیر امور خارجه سوریه اظهار داشت: «روابط سوریه و روسیه راهبردی است و در راستای عمل به تمایل ملت دو کشور صورت گرفته است.»

فیصل المقداد خاطرنشان کرد: «روابط سوریه و روسیه راهبردی است و بیانگر روابط میان دو ملت می‌باشد. روسیه در جنگ سوریه با تروریسم در سال‌های گذشته در کنار این کشور ایستاد.»

المقداد تأکید کرد: «آمریکا ادعا می‌کند که با تروریسم می‌جنگد؛ اما این کشور درواقع خود از تروریسم حمایت می‌کند. گفت‌و‌گوها [با طرف روسی] درباره مواضع کشور ما در قبال تمامی مسائل، طولانی و عمیق بود. سوریه از عملیات نظامی روسیه برای محافظت از دونباس حمایت می‌کند.»

وزیر امور خارجه سوریه همچنین گفت: «کشورهای غربی حد و حدود را زیر پا گذاشته‌اند و باعث لبریز شدن کاسه صبر دیگران شدند. سوریه از حق روسیه در دفاع از خود حمایت می‌کند.»

فیصل المقداد همچنین بیان کرد: «رسانه‌های غربی [حقایق را] جعل می‌کنند. ما درباره حمایت روسیه از سوریه در تمامی زمینه‌ها بحث و تبادل نظر کردیم.»

المقداد در ادامه با اشاره به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه سوریه، اضافه کرد: «فعالسازی اقدامات کمیته سوریه و روسیه جزء اولویت‌های ماست. آمریکا بخش‌های شمال شرقی سوریه را اشغال کرده و با حمایت از جدایی‌طلبان، منابع مردم سوریه را سرقت می‌کند.»

وزیر خارجه سوریه افزود: «آمریکا در حالی اقدام به غارت منابع نفتی سوری‌ها می‌کند که شهروند سوریه نمی‌تواند ماشین خود را روشن کند. کشورهای غربی تنها به دنبال منافع خود هستند حتی اگر این منافع به قیمت جان کودکان سوریه باشد.»

فیصل المقداد ادامه داد: «گستاخی غرب و دورویی بر جهان امروز سایه افکنده است و راهکار همان چیزی است که رئیس‌جمهور پوتین درباره جهان چندقطبی گفت.»

وی همچنین تصریح کرد: «سوریه به دو متحد خود یعنی رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور رئیسی اعتماد کامل دارد. رئیس‌جمهور پوتین و رئیسی بر لزوم بازگشت حق به اهل آن پافشاری دارند. پوتین و رئیسی نقشی ایفا کردند که بیانگر دوراندیشی و پافشاری آن‌ها برای ایستادگی در کنار حق بود.»

المقداد افزود: «ما بر ابتکارها و تلاش‌های روسیه و ایران برای حل اختلافات با ترکیه تأکید می‌کنیم؛ اما حق و حقوقی وجود دارد که باید بر مبنای احترام به حاکمیت کشورها، پایان دادن به اشغالگری و عدم مداخله در امور داخلی حل و فصل شود.»

وزیر خارجه سوریه همچنین به کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم ترکیه از حمایت گروه‌های تروریستی دست بردارد. تلاش‌های انجام شده به منظور قانع‌سازی ترکیه برای خروج از سوریه تنها راه برقراری امنیت و ثبات است و اشغالگری ترکیه باید به پایان برسد. اشغالگری بخشی از خاک سوریه توسط ترکیه و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی باید به پایان برسد.»

 فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه که به‌تازگی به روسیه سفر کرده، پیش از این کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

 المقداد در این دیدار سلام «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را به «ولادیمیر پوتین» ابلاغ و بار دیگر بر حمایت سوریه از عملیات نظامی روسیه در اوکراین تأکید کرد.

وزیر خارجه سوریه همچنین گفت: «شاهد تحولات زیادی در روابط روسی-سوری هستیم و در جنگ روسیه علیه نیروهای نازی که همه بشریت را تهدید می‌کنند، ایستاده‌ایم.»/فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها