طالبان: به حقابه ایران متعهدیم

کد خبر: 1170854

سخنگوی دولت موقت طالبان با تاکید بر تامین حقابه ایران، گفت برخی از مشکلات مرزی با همسایگان افغانستان در نتیجه دسیسه بیگانگان دامن زده می‌شود تا بین کشورها تنش ایجاد کنند.

طالبان: به حقابه ایران متعهدیم

سخنگوی دولت موقت طالبان با تاکید بر تامین حقابه ایران، گفت برخی از مشکلات مرزی با همسایگان افغانستان در نتیجه دسیسه بیگانگان دامن زده می‌شود تا بین کشورها تنش ایجاد کنند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دولت موقت طالبان در نشستی با خبرنگاران اظهارداشت، بیگانگان برای ایجاد تنش میان افغانستان و همسایگانش به برخی از مشکلات مرزی دامن می‌زنند تا تنش ایجاد شود.

وی افزود مقامات افغانستان تلاش کردند تا مسائل جزئی در مرزها به مشکلات بزرگتر تبدیل نشود و البته کشورهای همسایه نیز با خونسردی برخورد کرده‌اند تا مسائل منطقی حل شود.

مجاهد درباره حقابه ایران نیز گفت در این اواخر که بارندگی‌ها افزایش یافته است، دریچه‌های سد کمال خان باز شد تا مردم نیمروز و هم مردم ایران از آن بهرمند شوند.

سخنگوی دولت موقت طالبان در ادامه تاکید کرد ما به معاهده حقابه هیرمند که در سال 1351 بین ایران و افغانستان امضا شد همچنان متعهد هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تحریم‌ها علیه دولت موقت افغانستان تصریح کرد، از سازمان ملل نباید استفاده ابزاری شود. ما زمانی با کشورهای جهان می‌توانیم زندگی کنیم که تحت فشار قرار نگیریم.

مجاهد ادامه داد تمدید نشدن معافیت سفر‌های مقامات کنونی افغانستان پیامد‌های ناگواری برای مردم افغانستان دارد و مسئولیت آن به عهده جامعه جهانی است.

سخنگوی دولت موقت طالبان درباره گشت زنی پهپادها در آسمان افغانستان نیز گفت: این هواپیماهای بدون سرنشین متعلق به آمریکا است و ما درباره این موضوع گفتگو خواهیم کرد.

وی همچنین درباره سیلاب‌های اخیر افغانستان نیز گفت: اگر دامنه سیلاب ها گسترش یابد، توان مهار مشکلات آن را نداریم، بنابراین جامعه جهانی باید به افغاسنتان کمک کند.

ذبیح الله مجاهد اظهارکرد در یک ماه اخیر بر اثر جاری شدن سیل  182 تن جان باخته و 250 نفر  زخمی شده‌اند و 3 هزار و 919 منزل مسکونی به طور کامل یا نسبی تخریب شده است./تسنیم

 طالبان: فرهنگ غربی جایی در افغانستان ندارد

مقام ارشد طالبان گفت: افغانستان با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست و فرهنگ و هنجارهای اسلامی خاص خود را دارد.

 «سهیل شاهین»، نماینده منتخب طالبان برای سازمان ملل اظهاراتی را در خصوص آموزش دختران افغانستان ارائه کرد.

 این مقام ارشد طالبان گفت: افغانستان با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست و فرهنگ و هنجارهای اسلامی خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه طالبان با آموزش دختران مخالفتی ندارد، افزود: برای پیاده کردن قوانین اسلامی و هنجارهای جامعه نیاز به زمان داریم تا بتوانیم تمام مشکلات موجود را حل کنیم.

این مقام طالبان به فاکس نیوز گفت: «طالبان مخالف آموزش دختران نیست و در حال حاضر میلیون‌ها دختر سرگرم آموزش در مدارس ابتدایی در افغانستان هستند و زنان نیز در وزارتخانه‌های مختلف چون وزارت آموزش و پرورش، تحصیلات عالی و بهداشت مشغول به کار هستند.»

شاهین ادامه داد: ما هیچگاه با آموزش زنان مخالف نبودیم و آموزش حق جهانی برای تمام انسان‌هاست.

شاهین بار دیگر اعلام کرده است که طالبان متعهد به توافق‌نامه دوحه است و به کسی اجازه داده نخواهد شد تا از خاک افغانستان ضد امریکا و کشورهای دیگر کار گیرد و این تعهد و پالیسی ماست که تغییر نکرده است.

این مقام طالبان درباره مرگ الظواهری در کابل نیز گفت: تحقیقات در این زمینه آغاز شده و پس از تکمیل شدن نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: «سیاست طالبان مشخص است و به هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه کشور دیگری را نخواهد داد.»

طالبان بیش از 300 روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تند جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

به گزارش فارس، حکومت سرپرست در افغانستان پس از روی کار آمدن اعلام کرد که مدارس دخترانه با مکانیسم و شیوه جدیدی بازگشایی می‌شوند اما علی‌رغم گذشت بیش از 11 ماه همچنان دختران از رفتن به مدارس در این کشور محروم هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها