تلاش ترکیه برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای

کد خبر: 1175337

ترکیه به عنوان عضو ائتلاف ناتو در پی پیوستن به سازمان همکاری شانگهای تحت رهبری چین است.

تلاش ترکیه برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای

منابع رسانه‌ای از تلاش ترکیه برای عضویت در«سازمان همکاری شانگهای» خبر دادند.

وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» در این زمینه نوشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای اتحاد با کشورهای دوست در شرق است.

بر اساس این گزارش، اردوغان پس از شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در ازبکستان جمعه گذشته با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو و این خبر را اعلام کرد.

در صورت تحقق این مسئله، ترکیه به اولین عضو ناتو تبدیل می‌شود که به این بلوک می‌پیوندد. عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای به اردوغان اهرمی جدید علیه غرب و چشم‌انداز روابط اقتصادی قوی‌تر می‌دهد. دولت او در تلاش است تا اقتصاد آشفته ترکیه را پیش از برگزاری انتخابات سال آینده تثبیت کند.

این در حالی است که اردوغان به دنبال دیدار رودررو با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است اما هنوز نتوانسته از آن اطمینان حاصل کند.

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی بین ‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد. مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ عضو دائم این سازمان شدند و در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

این سازمان دارای ۸ عضو دائم شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است.  کشورهای افغانستان، بلاروس و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هم جزو شرکای گفت‌‌وگوی سازمان فوق هستند.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز در نشست اخیر در سمرقند مورد پذیرش اعضا قرار گرفت./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها