لاوروف: روسیه خواستار صلح و ثبات در منطقه خزر است

کد خبر: 1175721

وزیر خارجه روسیه ضمن حمایت از توسعه همکاری‌های چندجانبه بین کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت مسکو در تلاش برای توسعه روابط خود با همسایگان این منطقه است.

 لاوروف: روسیه خواستار صلح و ثبات در منطقه خزر است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که مسکو خواستار حفظ و تقویت صلح و ثبات در منطقه دریای خزر است.

لاوروف طی یادداشتی در مورد همکاری‌ها در منطقه خزر برای نشریه «اینترنشنال اِفِرز» نوشت: «روسیه علاقمند به حفظ صلح و ثبات در منطقه خزر است و از توسعه همکاری‌ها بر اساس حسن همسایگی بین پنج کشور ساحلی دریای خزر حمایت می‌کند».

وی در این‌باره توضیح داد: «منافع حیاتی روسیه حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه خزر، توسعه پایدار آنها بر اساس حسن همسایگی، اعتماد و همکاری کشورهای ساحلی، تحقق ظرفیت‌های اقتصادی، از جمله ترانزیت به نفع همه کشورهای حاشیه دریای خزر است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه مسکو فعالانه برای گسترش روابط با همسایگان منطقه خزر در همه زمینه‌ها تلاش می‌کند، اظهار داشت:‌ «برای این منظور، روسیه از توسعه همه‌جانبه همکاری‌های سیستمی چندجانبه بین پنج کشور و نهادینه سازی تدریجی این فرآیند حمایت می‌کند».

لاوروف در ادامه نوشت: «تمام مسائل منطقه دریای خزر باید منحصراً توسط پنج کشور ساحلی این منطقه و بر اساس اجماع حل شود و از تأثیر منفی نیروهای فرامنطقه‌ای جلوگیری گردد».

وی همچنین افزود، گروه «پنج کاسپییَن» که شامل روسیه، ایران، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان می‌شود، قرار نیست خود را از دنیای خارج مخصوصا در حوزه اقتصادی جدا کنند.

پیش از این نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر در شهر «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان گفت که مسکو خواستار تقویت همکاری بین پنج کشور دریای خزر است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در عشق آباد تصریح کرد: «برگزاری اجلاس‌های وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، فرصت مغتنمی را برای همفکری در خصوص مسائل این دریا و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌سازد و می‌تواند موجب تقویت گسترش همکاری‌های پنج جانبه در دریای خزر شود».

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها