اردوغان: در انتخابات پیروز می‌شویم

کد خبر: 1175792

مصاحبه شبکه تلویزیونی پی.بی.اس آمریکا، در مورد چندین موضوع سیاسی مهم، رئیس جمهور ترکیه را به چالش کشیده است.

 اردوغان: در انتخابات پیروز می‌شویم

مصاحبه شبکه تلویزیونی پی.بی.اس آمریکا با رئیس جمهور ترکیه، حاوی نکات مهمی است.

جودی وودراف دبیر خبر و مصاحبه کننده این شبکه، با صراحت تمام سوالات خود را از رجب  طیب اردوغان پرسیده و در وصف او گفته است: «اردوغان، یکی از رهبرانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک آمده است. او به خاطر موضوعاتی همچون ناتو، روسیه و اوکراین، برای کشورهای غرب و شرق مهم است.» بخشی از مصاحبه این شبکه آمریکایی با اردوغان، از این قرار است:

میخواهمسوالاتم را باجنگدراوکراینشروعکنم.میدانید،مردمدر آنجا هنوزهم هرروزمیمیرند. شماازهردوطرفروسیهواوکراینحمایتکردهاید. درباره این موضوع، چگونهفکرمیکنید؟ به نظر شمادرحالحاضر کدام طرف دستبرتررادارد؟

من به عنوان یک رهبر حاضر نیستم درباره این موضوع بیندیشم که در این جنگ، روسیه قوی تر است یا اوکراین. تنها کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که با تلاش برای استقرار صلح، به این نبرد پایان دهیم.

هم در برابر جناب پوتین، هم در حضور جناب زلنسکی، همواره این درخواست و توصیه را مطرح کرده ام. این درگیری، منجر به تلفات بسیاری شد و مردم جان خود را از دست می دهند. جنگی که در آن، در هر دو طرف، انسان ها می میرند، طرف برنده ندارد.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه ,

ارزیابی شما  درموردروند تحولات جنگ چیست؟شماگفتیدکهبایدهرچهزودتراین نبرد تمامشود. پایانآنراچگونهوباچهسرعتیمیبینید؟

آن چه بیش از هر چیزی اهمیت دارد، نگرش روسیه است.

در ازبکستان، من با رئیس جمهور پوتین ملاقات کردم و گفتگوهای مفصلی داشتیم. مشاهده و برداشت من این بود که او حاضر است هر چه زودتر به این موضوع پایان دهد. زیرا روندی که در حال حاضر پیش می رود کاملاً مشکل ساز است. 200 گروگان بر اساس توافق طرفین مبادله خواهد شد و فکر می کنم گام مهمی رو به جلو برداشته خواهد شد .

آیاروسیهبایدبخشیازسرزمینیراکهاززمانحملهبهاوکرایندراختیار گرفتهاست،حفظکند؟آیااینبایدبخشیازراهحلایندرگیریباشد؟

نه. بدون شک نباید چنین باشد.

وقتی از توافق متقابل صحبت می کنیم، منظور ما همین است. اگر قرار باشد صلحی در اوکراین برقرار شود، مسلماً بازگرداندن سرزمینی که مورد تهاجم قرار گرفته است در اولویت اول است. این چیزی است که انتظار می رود و خواسته اوکراین نیز همین است.. آقای پوتین اقدامات خاصی را انجام داده و ما هم در حال تلاش هستیم. سرزمین هایی که مورد تهاجم قرار گرفته اند باید به اوکراین بازگردانده شوند.

آیا کریمه باید در دست روسیه بماند یا آن نیز بازگردانده شود؟

از سال 2014 ما با دوست عزیزم پوتین در این مورد صحبت می کنیم و این چیزی است که از او خواسته ایم. ما از او خواستیم که کریمه را به صاحبان واقعی آن بازگرداند. اینها در عین حال فرزندان ما هستند، افرادی که در آنجا زندگی می کنند. تاتارهای کریمه و اوکراین باید در کنار هم بمانند. این چیزی است که ما همیشه گفته ایم. اما از آن زمان متأسفانه قدمی رو به جلو برداشته نشده است.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه ,

آیاپرزیدنتپوتینبه این نتیجه رسیده کهاشتباهمحاسباتیکردهاست؟ آیا خطای او این بود که ارادهمردماوکراینبرایدفاعازکشورشانرابسیاردستکمگرفت؟

هیچ رهبری پس از اقدام، نمی گوید که این یک اشتباه بوده است. هیچکس نمی گوید. همین موضوع را می توان در مورد اوکراین نیز در نظر گرفت. آیا  آقای زلنسکی به این باور رسیده که اشتباه کرده است؟ رهبران، وقتی راهی را انتخاب می کنند، بازگشت به عقب برایشان بسیار دشوار خواهد بود.

آیااینتهاجمتوسطروس هاموجهبود؟

هیچ تهاجمی قابل توجیه نیست.

درچندروزاخیرگزارشهاییازکشتاروحشتناکغیرنظامیانوسربازان وشکنجهغیرنظامیاناوکراینیمنتشرشدهاست. آنهاچندین گوردستهجمعیپیداکردند.چهکسیبایدپاسخگوباشد؟آیارئیسجمهورپوتینبایدمسئولشناختهشود؟

ایده آل ترین پاسخ درباره این موضوع، پس از فعالیت های سازمان ملل به دست می آید. پس از بررسی های سازمان ملل، باید به این بحث‌ها اشاره کرد. ما نمی توانیم جانبداری کنیم. اگر تحقیقات به این نتیجه برسد که روسیه مرتکب جنایت شده، پوتین واکنش خود را نشان خواهد داد. این درست نیست که پوتین را به عنوان یک فرد کاملاً متفاوت تصور کنیم. او منافع کشورش را در اولویت قرار می دهد و برای منافع کشورش می جنگد. ما به طور مفصل با پوتین و زلنسکی صحبت می کنیم. در عین حال، ما به طور مداوم با آنتونیو گوترش صحبت می کنیم. اگر قرار است به نتیجه برسیم، با جانبداری به جایی نمی رسیم. قرار نیست از یک رهبر دفاع کنیم. باید به دنبال نتیجه ای باشیم که همه طرف های درگیر را راضی کند.

شمامیگوییدپوتینداردکاریراانجاممیدهدکهبهنفعمردمروسیهاست.اماآیانفع مردم روسیه، درکشتنصدها،هزارانوبسیاریازغیرنظامیاناوکراینیاست؟

جودی! ما باید ببینیم قضیه دقیقاً چیست. نه تنها اوکراینی ها می میرند، بلکه تلفات زیادی در طرف روسیه نیز وجود دارد.

اما این روسیه بود که حمله کرد!

این یک واقعیت دیگر است. بله، چنین چیزی روی داد. اما قبل از شروع این درگیری، اتفاقات زیادی افتاده بود و با درگیری، همه چیز به طرز فوق العاده ای آشکار شده است. اکنون شاهد کاهش تعداد تلفات هستیم. سازمان ملل باید هر چه زودتر به نتیجه برسد و ما هم بر اساس این نتیجه، قادر خواهیم بود موضع خود را مطرح کنیم. به همین دلیل است که ما می خواهیم برای حل بحران مبادله اسرا، گام هایی رو به جلو برداریم و در عین حال، ما در حال برداشتن گام‌های لازم به منظور اجازه خروج غلات اوکراینی از بنادر هستیم و به سطح خاصی رسیدیم. بنابراین این نیست که یک نفر را به طور کامل رها کنیم و از دیگری دفاع کنیم.

شماورودسوئدوفنلاندبهناتورامسدودکرده اید و موضوع افرادی را که ازآنهابه عنوان تروریستهای کُرد یاد میکنید ،مطرح کرده اید. آیا به حلاین مشکل نزدیک هستید؟من میدان مکه آنهاازترکیه خواسته اندمدارکی ارائه دهدکه نشاندهداین افرادی که میخواهیدب اآنهابرخوردکنندتروریست هستند. آیابه توافق نزدیک هستید؟واگرآنهاخواسته شما رانپذیرند،آیاشماآمادههستیدکهبهطوردائمازپیوستنسوئدوفنلاندبهناتو جلوگیریکنید؟

در این سالیان، سوئد مهد تروریسم بوده است. تروریست ها حتی به داخل پارلمان آنها نفوذ کرده اند. در استکهلم شاهد تظاهرات تروریست ها هستیم. بنرها، پوستر رهبر سازمان های تروریستی فراوان است. دارند تظاهرات می کنند. شعار می دهند و آنها به شهروندان بی گناه ترک در استکهلم حمله می کنند. ما تمام شواهد مربوط به این تحولات را در اختیار طرفین سوئدی خود قرار داده ایم. اما فنلاند مانند سوئد نیست. آنها کمی آرام تر هستند و کنترل بیشتری بر تحولات دارند. اما سوئد اینطور نیست. آنها همیشه از بهانه های خاصی استفاده می کنند. آنها همیشه از قانون اساسی صحبت می کنند. من می گویم تروریسم ربطی به آزادی بیان ندارد. پارلمان ترکیه تصمیم گیرنده نهایی است.

شمادرسال آینده برای انتخابم جدد به صحنه می آیید. آیا پیروز می شوید؟ یاممکن است ترکیه به سمت دیگری برود؟

ما برای پیروزی در انتخابات هیچ نگرانی خاصی نداریم. هیچ کس جایگزین ما نخواهد شد، زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد. در حال حاضر در موقعیتی قرار داریم که بتوانیم پیروز باشیم.

آخرین سوال: رابطه شماباایالات متحده،به نظرشمادرچهوضعیتی است؟

نمی توانم بگویم روابط ما ایده آل است. حجم تجارت ما با ایالات متحده باید بیشتر از این باشد. در همکاری دفاعی نیز، در سطحی که می خواهیم نیستیم. به عنوان مثال، ما مشکل برجسته F-16 را داریم. ما F-16 را از ایالات متحده درخواست کرده ایم. اما در عوض، تصمیمات سیاسی خاصی گرفته می شود که منجر به اعمال تحریم ها علیه ترکیه می شود. این رفتار از یک دوست و متفق نباید سر بزند. ما با جمهوری خواهان صحبت کرده ایم و حمایت جمهوری خواهان را دریافت کرده ایم. اگر نتوانیم در مورد F-16 به نتیجه برسیم، مشکلمان را به شکل دیگری حل خواهیم کرد./تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها