واکنش نتانیاهو به زمزمه‌های امضای توافق

کد خبر: 1177767

رئیس ائتلاف اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به زمزمه‌های امضای توافق ترسیم مرزها با بیروت گفت که در صورت رسیدن به قدرت به این توافق پایبند نمی‌ماند و یائیر لاپید به «طرز شرم‌‌آوری» تسلیم تهدیدهای دبیرکل حزب‌الله لبنان شده است.

واکنش نتانیاهو به زمزمه‌های امضای توافق

رئیس ائتلاف اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به زمزمه‌های امضای توافق ترسیم مرزها با بیروت گفت که در صورت رسیدن به قدرت به این توافق پایبند نمی‌ماند و یائیر لاپید به «طرز شرم‌‌آوری» تسلیم تهدیدهای دبیرکل حزب‌الله لبنان شده است.

«بنیامین نتانیاهو»  رئیس ائتلاف اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به انتشار اخبار در خصوص نزدیک بودن زمان امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان این رژیم و لبنان با میانجیگری آمریکا واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه «النشره»، وی تصریح کرد که «یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل به طرز شرم‌آوری تسلیم تهدیدهای [سید] حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله شد. وی به حزب‌الله یک میدان گازی عظیم که متعلق به شما شهروندان اسرائیلی است، داد».

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی افزود: « [لاپید] این کار را بدون بررسی در کنست و بدون برگزاری همه‌پرسی انجام می دهد. لاپید اختیاراتی برای واگذاری اراضی دارای حاکمیت به یک کشور دشمن و نیز تسلیم دارایی‌های حاکمیتی که همه ما مالک آن هستیم، ندارد».

نتانیاهو، در ادامه انتقادات شدیداللحن از لاپید، تاکید کرد: «اگر توافق غیرقانونی ترسیم مرزها تصویب شد، ما مجبور نخواهیم بود که به آن پایبند بمانیم. در اول نوامبر، ما با یک رهبری قدرتمند به اسرائیل باز خواهیم گشت. رهبری با تجربه از امنیت همه ما حفاظت خواهد کرد».

لاپید نیز به این اظهارات تند نتانیاهو در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: «نتانیاهو  طی مدت ده سال، در تلاش برای تحقق یک توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان، ناکام مانده است. توافقی که حداقل به منافع امنیتی اسرائیل آسیبی نمی‌زند و با پیام های غیرمسئولانه به حزب الله کمک نمی‌کند».

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در پاسخ به نتانیاهو گفت: «تو من را آزار نمی‌دهی، زیرا فقط این ملاحظات سیاسی غیرمسئولانه شما را پیش می‌برد..ما به مراقبت مسئولانه از منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل ادامه خواهیم داد».

صبح دیروز بود که خبرنگار شبکه المیادین اعلام کرد که سفیر آمریکا در بیروت، از جانب میانجیگر آمریکایی  پیش‌نویس توافق در خصوص ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را به رئیس‌جمهور لبنان ارائه کرده است.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز با مثبت ارزیابی کردن این پیش‌نویس، تاکید کرد که پیش از پاسخ نهایی به آن، باید کاملا بررسی شود.

وی افزود که این پیش‌نویس در اصل، خواسته‌های لبنان را برآورده می‌کند که مخالف تاثیرگذاری توافقنامه مرزی دریایی بر مرزهای زمینی بین لبنان و اسرائیل  بود. اما این پیش‌نویس شامل ۱۰ صفحه و به زبان انگلیسی است که پیش از پاسخ نهایی به آن، باید به خوبی بررسی شود.

همچنین یک منبع لبنانی شامگاه امروز شنبه درباره آخرین وضعیت پرونده مذاکرات غیر مستقیم بیروت با رژیم صهیونیستی، به شبکه خبری المیادین گفت: در پیشنهاد کتبی که از آمریکایی‌ها دریافت کردیم، به همه مطالبات خود دست پیدا کرده‌ایم.

وی در عین حال تأکید کرد که لبنان به هیچ وجه، هیچ منطقه امنیتی را که رژیم صهیونیستی پیشتر خواستار آن بود، به این رژیم نخواهد داد.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز عصر دیروز تاکید کرد:«اهمیت اتفاق امروز، وجود یک متن مکتوب از سوی میانجیگر در مذاکرات تعیین مرزهای دریایی است که به دست روسای قوای سه‌گانه رسید..روزهای حساسی در پرونده تعیین مرزها در پیش داریم و مشخص خواهد شد که موضع مقامات کشور چیست و اوضاع به کجا می‌رود».

وی افزود: «همواره درباره این‌که حکومت بتواند تصمیم مناسب را در راستای منافع لبنان بگیرد تردید داشته‌ام، ما در روزهای سرنوشت سازی در خصوص این پرونده قرار داریم. در روزهای پیش رو موضع حکومت لبنان مشخص خواهد شد و امیدواریم که در نهایت امور به خوبی پیش رود و برای لبنان و مردم لبنان نیک باشد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: «اگر نتیجه این پرونده خوب باشد، چشم‌انداز جدید وخوبی برای لبنانی‌ها باز خواهد شد که ثمره همکاری و همبستگی ملی است».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز امروز (یکشنبه) در سخنانی در خصوص طرح پیشنهادی میانجی آمریکایی برای ترسیم مرز دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی ابراز رضایت کرد.

 او گفت: «در حال بررسی آخرین اقدامات در خصوص ترسیم مرز دریایی با لبنان هستیم. پیش‌نویس طرح آمریکا امنیت اسرائیل را به طور کامل حفظ کرده و منافع اقتصادی ما را تأمین می‌کند».

لاپید افزود: «بیش از ۱۰ سال است که در تلاش برای توافق در خصوص ترسیم مرزهای دریایی با لبنان هستیم. اکنون مخالفتی با اقدام لبنان برای توسعه میدان گازی دیگر نداریم، به شرطی که سهم مالی ما را از آن بدهد»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها