عراق آماده‌ میزبانی گفت‌وگوی ایران و عربستان

کد خبر: 1178158

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اعلام کرد، بغداد در تلاش است که دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی در عراق برگزار شود و طرفین رسما از سرگیری روابط خود را اعلام کنند.

عراق آماده‌ میزبانی گفت‌وگوی ایران و عربستان

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اعلام کرد، بغداد در تلاش است که دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی در عراق برگزار شود و طرفین رسما از سرگیری روابط خود را اعلام کنند.

نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه لوفیگارو فرانسه گفت که دولت این کشور تلاش می‌کند دیدارهایی در سطح بالا بین ایران و عربستان سعودی صورت گیرد و دو طرف برای اینکه گفت‌وگو به مرحله پیشرفته‌تری برسد، آماده هستند.

مصطفی الکاظمی همچنین گفت که عراق تلاش دارد که زمینه و فضا در این کشور را برای میزبانی دور جدید مذاکرات بین تهران و ریاض فراهم کند.

وی با بیان اینکه پنج دور مذاکرات گذشته بین دو کشور همسایه عراق، فضای اعتماد مهمی بین آن‌ها ایجاد کرده، افزود: عربستان و ایران مراحل و گام‌های بزرگی در این راستا داشتند و به این نتیجه رسیدند که مشترکات زیادی بین آن‌ها وجود دارد و آن‌ها باید بر اساس این مشترکات عمل کرده و در مورد موارد اختلافی گفت‌وگو کند و بغداد امیدوار است که تهران و ریاض به توافق نهایی برسد و از سرگیری رسمی روابط بین خود در آینده نزدیک را اعلام کنند.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سؤالی در مورد پیامدهای عدم دستیابی به توافق هسته‌ای بین آمریکا و ایران نیز گفت که دولت عراق همه طرف‌ها را بر ادامه گفت‌وگوها جهت دست یابی به توافق تشویق می‌کند و عدم دستیابی به این توافق بر همه منطقه از جمله عراق آثار منفی برجای خواهد گذاشت.

او با بیان این که جهان  تغییر کرده و بعد از کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، طرح‌های توسعه‌ای بزرگی در حال انجام است، گفت که با توجه به این موارد موفقیت در گفت‌‌وگوها و دستیابی به توافق به اجرای این طرح‌ها کمک خواهد کرد و آثار مثبتی خواهد داشت.

کاظمی گفت: «ما معتقدیم که مسائل مورد اختلاف را می‌توان با گفت‌وگو حل کرد و همه باید به ایجاد راه حل‌هایی برای این مسائل فکر کنند و مواضع طرف دیگری را درک کنند تا محیط مناسب برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه ایجاد شود.»

نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به این سؤال شیطنت‌آمیز لوفیگارو که حضور میلیون‌ها ایرانی در زیارت اربعین چالشی برای عراق و عراقی‌هاست یا نه، گفت: «ما با ایران مرزهای جغرافیایی گسترده‌ای داریم و بسیاری از عناصر تاریخی، دینی و اجتماعی مشترکی بین دو کشور وجود دارد و ایران کشوری مهم در منطقه است و ما از این کشور می‌خواهیم که روابط پایدار و قوی بر اساس منافع مشترک و اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی با ما داشته باشد.»/تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها