ادعای نخست‌وزیر آلبانی درباره ایران

کد خبر: 1178372

نخست‌وزیر آلبانی مدعی شده که بعد از حملات سایبری علیه این کشور تصمیم گرفته ماده ۵ ناتو را علیه ایران فعال نکند.

ادعای نخست‌وزیر آلبانی درباره ایران

«ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی امروز چهارشنبه گفته حملات سایبری منتسب به ایران به حدی فلج‌کننده بوده که دولت این کشور فعال کردن ماده ۵ ائتلاف ناتو را در نظر گرفت، اما تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد.

پایگاه پولیتیکو نوشته چنانچه این کار انجام می‌شد، این نخستین بار بود که یک عضو ناتو به دلیل حملات سایبری ماده ۵ را فعال می‌کرد؛ اقدامی که تمامی اعضای آن ائتلاف را در تقابل با ایران قرار می‌داد.

ادی راما در مصاحبه‌ای که از دفترش در پایتخت آلبانی انجام شد گفت کشورش در نهایت تصمیم گرفته این ماده را فعال نکند. او به اینکه بررسی این ماده تا چه حد جدی بوده و تا چه مدت ادامه داشته اشاره‌ای نکرد. 

نخست‌وزیر آلبانی گفت: «من برای دوستان و متحدانمان بیشتر از آن ارزش قائل هستم که بگویم آنها باید چه کاری انجام بدهند. ما همیشه در تصمیم‌هایمان احتیاط می‌کنیم خیلی متواضع باشیم.»

پولیتیکو نوشته رایزنی‌های انجام‌شده در داخل دولت آلبانی بخشی از رایزنی‌های ادامه‌دار در خصوص این است که آیا حمله سایبری می‌تواند به قدری جدی تلقی شود که پاسخ جمعی اعضای ناتو را کلید بزند و حملات سایبری متقابل از سوی همه اعضای این ائتلاف یا اعمال تحریم‌های فلج‌کننده از سوی آنها را در پی داشته باشد.

راما درباره حملات سایبری که در ماه جولای انجام و به ایران منتسب شد گفت: «مثل بمباران کردن یک کشور است.» او اضافه کرد که نود و پنج درصد خدمات دولت آلبانی به صورت آنلاین انجام می‌شوند و این به معنی آن است که عملیات‌های روزانه در تمامی ادارات دولتی متوقف می‌شوند.

نخست‌وزیر آلبانی مدعی شده که هکرها تلاش کرده‌اند به اطلاعات حساس دولتی هم نفوذ کنند اما موفق نبوده‌اند.

«ناتو» مدعی شده روز چهارشنبه هیئتی را برای کمک به مقابله با تبعات «حمله سایبری ایران» علیه آلبانی روانه این کشور کوچک واقع در غرب بالکان کرده است. 

ائتلاف ناتو ماه گذشته مدعی شد بود معاون دبیر کل این ائتلاف «جیمز آپاتورای» سرپرستی هیئتی را روانه آلبانی کرده تا به مقام‌های نهادهای دفاعی و امنیتی این کشور اعلام کنند که آنها در مقابله با این حمله سایبری تنها نیستند. 

آلبانی که میزبان منافقین به عنوان یکی از خطرناک‌ترین گروهک‌های تروریستی در دنیا است چند هفته قبل‌تر اعلام کرده بود روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می‌کند. این کشور مدعی شد این اقدام را به دلیل انجام یک حمله سایبری از سوی ایران انجام می‌دهد که باعث از کار افتادن وب‌سایت‌های دولتی این کشور شده است. 

دولت آلبانی چهارشنبه ۱۶ شهریور ماه ایران را به حمله سایبری به زیرساخت‌های خود متهم کرد. تیرانا با اعلام قطع روابط سیاسی با ایران، به دیپلمات‌های ایرانی مهلت داد تا ظرف ۲۴ ساعت خاک این کشور را ترک کنند. وزارت امور خارجه ایران این اقدام دولت آلبانی را محکوم کرد. 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام دولت آلبانی و با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌ شده از سوی این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان بر اساس چنین ادعاهای بی پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی خواند.

آپاتورای گفت ناتو به آلبانی کمک خواهد کرد با هماهنگی مقر این ائتلاف در بروکسل حمایت‌های لازم را جهت مقابله با چالش‌های فوری و بلندمدت حمله سایبری ایران دریافت کند. او خطاب به مقام‌های آلبانی گفت: «شما می‌تواند از تداوم حمایت‌های سیاسی و عملی ناتو اطمینان داشته باشید.»

علاوه بر ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا هم حمله سایبری ادعایی علیه آلبانی را محکوم کرده‌اند. دولت آمریکا هفته پیش به همین بهانه اسامی ۱۰ فرد و دو نهاد را به دلیل آنچه نقش‌آفرینی در انجام «اقدامات مخرب سایبری» خوانده شده در فهرست تحریم‌ها قرار داد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها