اردوغان: وقتش برسد با بشار اسد دیدار می‌کنم

کد خبر: 1178514

رئیس‌جمهور ترکیه که در جریان تحولات سوریه یکی از حامیان گروه‌های تروریستی مخالف دولت مرکزی سوریه بود احتمال دیدار با بشار اسد را رد نکرد.

اردوغان: وقتش برسد با بشار اسد دیدار می‌کنم

رئیس‌جمهور ترکیه که در جریان تحولات سوریه یکی از حامیان گروه‌های تروریستی مخالف دولت مرکزی سوریه بود احتمال دیدار با بشار اسد را رد نکرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز پنجشنبه گفت که دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در حال حاضر روی میز نیست، اما این موضوع در زمان مناسب خود، «غیرممکن نیست.»

اردوغان گفت: «تا اینجای کار چنین دیداری در دستور کار نیست. اما نمی‌توانم بگویم که دیدار با بشار اسد برای من غیرممکن است. وقتی که زمان مناسب فرا برسد می‌توانیم با رئیس‌جمهور سوریه هم دیدار کنیم.»

خبرگزاری رویترز نوشته هر گونه دیدار میان مقام‌های سوریه و ترکیه می‌تواند شکل جنگ یک دهه‌ای سوریه را تغییر دهد. حمایت ترکیه در باقی ماندن شورشی‌ها در آخرین قرارگاهشان در شمال شرق سوریه اثرگذار خواهد بود. این در حالی است که ارتش سوریه توانسته سایر بخش‌های این کشو را از گروه‌های افراطی و شورشی پاکسازی کند.

تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد، پیش از به صورت علنی مطرح نشده بود. تنها در تیرماه سال جاری روزنامه حریت ترکیه نوشته بود که «رجب طیب اردوغان» در یک نشست غیرعلنی با اعضای حزب عدالت و توسعه برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود.

این روزنامه نوشت که اردوغان در این نشست که به دور چشم رسانه‌ها بود؛ گفته است: «اگر بشار اسد در نشست شانگهای در ازبکستان حضور یابد، تمایل دارم با او دیدار کنم.متأسفانه او نمی‌تواند به ازبکستان بیاید تا با او دیدار کنم و حرف‌هایم را شخصا به او بگویم.»

پیش از آن برخی منابع نوشته بودند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از اردوغان و بشار اسد خواسته بود تا در نشست شانگهای حضور یابند.

همزمان با آن خبر، خبرگزاری «رویترز» نیز ادعا کرده بود که «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و «علی مملوک» همتای سوری او طی چند هفته گذشته در دمشق با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

یک منبع سوری در آن زمان در گفت‌و‌گو با رویترز مدعی شد: «نشست‌های اخیر از جمله سفیر فیدان به دمشق در پایان ماه آگوست به مدت دو روز به طول انجامیده است. در این نشست‌ها برای برگزاری جلساتی در سطوح بالاتر زمینه‌سازی شد».

برخی از تحلیلگران، تمایل دولت ترکیه برای بهبود روابط با سوریه بعد از ۱۱ سال بحران‌آفرینی و حمایت از گروه‌های تروریستی را به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال آتی میلادی ربط می‌دهند. این تحلیلگران می‌گویند آنکارا در تلاش است خودش را از سوریه خارج کند و موضوع آوارگان سوری را که موجب نارضایتی مردم ترکیه شده را حل و فصل کرده و آن‌ها را به کشورشان باز گرداند.

در این میان دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

اردوغان ساعاتی قبل‌تر درپراگ، پایتخت جمهوری چک با روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرده بود. در این دیدار که در حاشیه نشست جامعه سیاسی اروپا انجام گرفت، عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان نیز به بحث گذاشته شد.

اردوغان این مذاکرات را «فشرده و ثمربخش» توصیف کرد.

در ادامه تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایروان بامداد سه‌شنبه نظامیان باکو را به حمله خمپاره‌ای به مواضع مرزی متهم کرد.

وزارت دفاع ارمنستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در تاریخ سوم اکتبر، حدود ساعت ۲۱:۳۰، یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با استفاده از خمپاره و سلاح‌های سبک کالیبر بالا به سمت مواضع نظامی ما واقع در بخش شرقی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان تیراندازی کردند».

دو روز قبل بود که فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتسب به بد رفتاری نظامیان جمهوری آذربایجان با نظامیان اسیر ارمنستانی و شلیک به آنها منتشر شد که واکنش تند «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور را در پی داشت.

پاشینیان در توضیح فیلم  اعدام نظامیان غیرمسلح ارمنستانی توسط نیروهای جمهوری آذربایجان در توییتی نوشت: «ارمنستان از همه ساز و کارهای بین‌المللی موجود برای اطمینان از تحقیقات و پیگرد قانونی استفاده خواهد کرد.»

با این حال، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ادعای ارمنستان درباره شلیک به اسرای این کشور را رد کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها