جان بولتون: بایدن درباره آخرالزمان اغراق کرد

کد خبر: 1178728

جان بولتون می‌گوید از نظرش، جو بایدن در اظهارنظر اخیرش درباره اینکه احتمال وقوع "آخرالزمان" به بالاترین حد خود از زمان بحران موشکی کوبا تا کنون رسیده، "در توصیف وخامت وضعیتی که هم اکنون در آن هستیم، اغراق کرده است."

جان بولتون: بایدن درباره آخرالزمان اغراق کرد

جان بولتون می‌گوید از نظرش، جو بایدن در اظهارنظر اخیرش درباره اینکه احتمال وقوع "آخرالزمان" به بالاترین حد خود از زمان بحران موشکی کوبا تا کنون رسیده، "در توصیف وخامت وضعیتی که هم اکنون در آن هستیم، اغراق کرده است."

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی.بی.اس نیوز به سخنرانی پنجشنبه شب جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در محل یک گردهمایی جذب کمک‌های مالی برای حزب دموکرات در نیویورک با موضوع احتمال وقوع یک فاجعه هسته‌ای واکنش نشان داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند روز قبل در مراسم الحاق رسمی چهار  منطقه اوکراین به خاک روسیه، هشدار داد، می‌تواند برای دفاع از آنها به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود.

بایدن در گردهمایی که پنجشنبه شب به صورت خصوصی برگزار شد، گفت: ما از زمان ریاست جمهوری جان اف. کندی و بحران موشکی کوبا با دورنمای آخرالزمان مواجه نشده‌ بودیم.

او اضافه کرد، ولادیمیر پوتین "وقتی درباره استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی یا تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی حرف می‌زند شوخی نمی‌کند چون می‌توانید بگویید عملکرد ارتش او به میزان چشمگیری افت کرده است."

بولتون خاطرنشان کرد، تهدیدات هسته‌ای باید جدی گرفته شوند اما او فکر نمی‌کند اکنون جهان در آن وضعیتی که رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد، قرار گرفته باشد.

بولتون در مصاحبه با سی.بی.اس نیوز گفت: فکر می‌کنم هر زمان که به استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای بیندیشیم باید آن را جدی بگیریم. اما من همچنین فکر می‌کنم باید درباره آن بسیار واقع بین باشیم. و من فکر میکنم در این اظهارنظر رئیس جمهور آمریکا در وخامت وضعیتی که ما هم اکنون در آن هستیم مبالغه شده است. من بیشتر از همه از آن بخش از صحبتهای بایدن ناراحت شدم که گفت، من نمی‌توانم استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی را به نحوی که منجر به آخرالزمان نشود، تصور کنم.

بولتون اضافه کرد: این به معنی این است که زنجیره علتها از یک استفاده نمایشی از سلاح هسته‌ای تاکتیکی که ولادیمیر پوتین هم اکنون تهدید به انجامش می‌کند به یک باره منجر به تبادل موشک‌های هسته‌ای بین روسیه و آمریکا می‌شود.

او ادامه داد: چنین چیزی غیرقابل اجتناب نیست. اما پوتین دوست دارد ما فکر کنیم چنین چیزی اجتناب ناپذیر است. او دوست دارد آدمها را عصبی ببیند. او تاکنون چند بار بعد از حمله به اوکراین چنین کاری کرده است. او هر دفعه داشت بلوف می‌زد. در این مورد نیز ریسک استفاده از تسلیحات هسته‌ای وجود دارد. من فکر نمیکنم ما در شرایطی باشیم  که قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، اگر چه ما با دقت در حال نظارت هستیم.

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا بیان داشت: هر وقت روسیه از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کرد لازم است آمریکا "یک پاسخ بسیار بسیار اساسی بدهد".

 وی افزود، و اگر پوتین اجازه به استفاده از یک سلاح هسته‌ای بدهد "یادداشت خودکشی خودش را امضا می‌کند."

بولتون خاطرنشان کرد: چند گزینه پیشنهاد شده از جمله اجرای حملات علیه نیروهای روسی در جاهای مختلف. من مشکلی با این کار ندارم، آنها کسانی هستند که به اوکراین حمله کردند اما من فکر میکنم این مهمتر است مسئولیت به دوش مقامات روسیه که استفاده از سلاح هسته‌ای را تایید کنند، باشد و مشخصا منظور من ولادیمیر پوتین است. من فکر می‌کنم ما باید علنا این را به صورت صریح بگوییم تا نه فقط پوتین بلکه همه رهبران روسی ارشد و همه شهروندان روسیه بدانند اگر پوتین اجازه به استفاده از سلاح هسته‌ای بدهد یادداشت خودکشی خودش را امضا کرده است.

بولتون در توضیح عواقب آن کار گفت: خب، می‌دانید، او مرکز فرماندهی و کنترل ارتش روسیه است. مقام مسئول فرماندهی ملی چیزی است که ما آن را می‌خوانیم. او یک هدف نظامی مشروع است. من فکر می‌کنم همچنان که کارهای زیاد دیگری نیز می‌توانیم انجام دهیم، او باید بداند که در آن مقطع او در لیست هدف ما قرار دارد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها