سناتور آمریکایی: روابط آمریکا با عربستان به هم خورده /آنها روسیه را انتخاب کردند

کد خبر: 1178977

سناتور دموکرات آمریکایی در پی موافقت اخیر عربستان و کشورهای اوپک پلاس با طرح کاهش تولید نفت، خواستار بازنگری واشنگتن در ائتلاف نظامی خود با ریاض شد.

سناتور آمریکایی: روابط آمریکا با عربستان به هم خورده /آنها روسیه را انتخاب کردند

 «کریس مورفی»، سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه با یک برنامه شبکه «سی.ان.ان» به تصمیم اخیر کشورهای اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در هر روز که احتمالا باعث افزایش قیمت‌ نفت می‌َشود حمله کرد.

ماه جولای «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با هدف جلب نظر عربستان سفری به این کشور پادشاهی داشت. انجام این سفر همچنین به دلیل وجود سوابق حقوق بشری منفی عربستان، با واکنش‌هایی منفی نیز همراه شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، کریس مورفی در مصاحبه روز یکشنبه خود گفت:‌ «من مشکلی با اینکه روسای جمهور آمریکا به دیدار دوستان یا رقبای ما بروند ندارم. من فکر می‌کنم روشن است که حالا روابط ما به هم خورده است. اما این روابط در دوره‌های رئیس جمهور‌های دموکرات و جمهوریخواه نیز به هم خورده است.»

اوپک پلاس بعد از سفر بایدن به عربستان افزایش تولید نفت را اعلام کرد اما این افزایش کمتر از چیزی که کاخ سفید انتظارش را داشت بود.

طرح کاهش تولیدی که این کارتل نفتی اعلام کرد، سبب شد برخی قانونگذاران آمریکایی از جمله مورفی خواستار بازنگری آمریکا در اتحادش با عربستانی که به طور معمول از آمریکا تسلیحات خریده و میزبان سربازان آمریکایی است شوند.

مورفی به شبکه سی.ان.ان گفت: «ما حجم عظیمی سلاح به عربستانی‌ها می‌فروشیم. فکر می‌کنم باید در این فروش‌های تسلیحاتی به عربستان تجدید نظر کنیم. من فکر می‌کنم ما باید معافیتی که برای این کارتل اوپک پلاس در خصوص الزام آمریکا به کنترل قیمت قائل شده‌ایم را برداریم. فکر‌ می‌کنم ما باید به حضور واقعی خود در خاور میانه و عربستان نگاهی بیندازیم.»

آمریکا سالها شراکت نظامی خود با عربستانی‌ها به رغم سرد شدن روابط دو طرف در پاره‌ای مواقع را حفظ کرده است.

اعضای حکومت سلطنتی عربستان بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض، در سال 2018 که به اعتقاد مقامات اطلاعاتی آمریکا با دستور ولیعهد عربستان رخ داد، با انتقاداتی از سوی آمریکایی‌ها و فعالان حقوق بشری مواجه شدند.

مورفی در ادامه مصاحبه‌اش گفت: «سالهاست که ما هنگامی که عربستان روزنامه‌نگاران را مثله کرده و دست به سرکوب سیاسی گسترده زده نگاهمان را به سمت دیگری دوختیم فقط به یک دلیل: ما می‌خواستیم بدانیم که عربستانی‌ها در زمان وخامت وضعیت و بروز یک بحران جهانی به جای روسیه ما را انتخاب می‌کنند.»

او اضافه کرد: «خب آنها این کار را نکردند. آنها روسیه را انتخاب کردند.»

به نوشته پایگاه هیل، روسیه یکی از اعضای ائتلاف اوپک پلاس است که اخیرا با کاهش تولید نفت موافقت کرد؛ مساله‌ای که احتمالا قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داده و مسکو را قادر به تامین مالی آسان‌تر عملیاتش در اوکراین اوکراین می‌کند.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها