لبنان: توافق گازی با اسرائیل به معنای عادی‌سازی روابط نیست

کد خبر: 1179587

رئیس هیأت مذاکره کننده لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، توافق به دست آمده را یک پیروزی برای لبنان توصیف کرد.

 لبنان: توافق گازی با اسرائیل به معنای عادی‌سازی روابط نیست

«الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان و رئیس هیأت مذاکره کننده لبنانی با میانجی‌گر آمریکایی در ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی گفت که توافق به دست آمده یک پیروزی برای لبنان است.

او به شبکه الجزیره گفت که مذاکرات انجام شده در نهایت دشواری بود و تیم لبنانی اهمیتی به تبلیغات و ارعاب رسانه‌ای نداد.

بو صعب تأکید کرد که این توافق یک پیروزی برای لبنان بود اما به معنای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.

معاون رئیس پارلمان لبنان، افزود: «منافع لبنان در حفظ امنیت و آرامش برای استخراج گاز است و بایدن تضمین داده است که توافق ترسیم مرز دریایی محترم شمرده شود. اما بزرگترین تضمین برای این توافق نیاز اقتصادی دو طرف و نیاز به ثبات و امنیت است».

یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز امشب در سخنانی مدعی شد که توافق با لبنان یک پیروزی برای این رژیم بود و خطر درگیری با حزب الله را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز که کشورش میانجی مذاکرات بود، روز گذشته گفت: «امروز من خرسند هستم که توافق تاریخی را در خاورمیانه اعلام کنم.پس از ماه‌ها میانجی‌گری آمریکا، دولت‌های لبنان و اسرائیل به طور رسمی موافقت کردند که نزاع مرز دریایی خود را پایان داده و مرز دریایی دائمی میان آنها ایجاد شود».

 دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، روز سه‌شنبه (دیروز) با انتشار بیانیه‌ای در خصوص پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به میانجیگری آمریکا گفت که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی در جنوب را از «الیاس بوصعب» معاون رئیس‌ پارلمان دریافت کرده است و «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».

ریاست جمهوری لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد در «نزدیک‌ترین زمان ممکن» توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی اعلام شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها