اظهارات عجیب پسر آمریکایی بازداشت‌شده در عربستان

کد خبر: 1180662

پسر یک شهروند کهنسال آمریکایی که توسط عربستان سعودی بازداشت شده می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا پدر او را به نفت فروخته است.

اظهارات عجیب پسر آمریکایی بازداشت‌شده در عربستان

پسر یک شهروند کهنسال آمریکایی که توسط عربستان سعودی بازداشت شده می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا پدر او را به نفت فروخته است.

پسر یک شهروند کهنسال آمریکایی که اخیراً در عربستان با محکومیت حبس ۱۶ ساله مواجه شده از عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص پرونده پدرش ابراز نارضایتی کرد.

پسر «سعد ابراهیم الماضی»-«ابراهیم الماضی»،- در مصاحبه با نیویورک‌پست گفت: «او پدرم را به نفت فروخت. این برای ما روشن است؛ به خصوص هفته پیش که دیدیم آنها چطور درخواست کرده‌اند اقدام اوپک در کاهش تولید نفت یک ماه به عقب بیفتد.»

بایدن چند ماه پیش در سفرش به ریاض موفق نشد بابت آزادی پدر الماضی که ۷۲ سال سن دارد رضایت سعودی‌ها را جلب کند و البته در اظهارات علنی حتی به این موضوع اشاره هم نکرد.

پدر او 15 روز پیش محکوم شد. وزارت خارجه آمریکا گفته بود نتوانسته نماینده‌ای را برای نظارت بر دادرسی‌های قضایی بر پرونده او ارسال کند.

ابراهیم الماضی گفت: «بایدن فقط برای رأی اهمیت قائل است. او اهمیتی برای پدرم قائل نیست. برای او شهروندان آمریکایی ارزشی ندارند. پدرم من به نفت فروخته شد، نفت هم که گیرشان نیامد. بنابراین، حالا نه پدری در کار است و نه نفت. هیچ چیزی در کار نیست، جز شرم. این تنها چیزی است که کاخ سفید دشت کرده است.»

ابراهیم الماضی گفت در ابتدا از اینکه دولت آمریکا دنبال علنی کردن پرونده نبود دلگرم شد و تصور کرد که قصد مقام‌های کاخ سفید کمک بیشتر به پدرش است.

سعد ابراهیم الماضی از دهه 1970 در آمریکا زندگی کرده. او نوامبر 2021 که برای فروختن املاکش به عربستان سفر کرده بود در آنجا دستگیر شد. روزنامه واشنگتن‌پست شب گذشته گزارش داد که او به دلیل 14 توییت انتقادی به تحمل 16 سال حبس محکوم شده است.

سارا مک‌لاگین، از گروه بنیاد حقوق و آزادی‌های فردی در بیانیه‌ای گفت: «این حکم زننده است. یک شهروند 72 ساله سعودی به دلیل توییت‌هایی که چند سال پیش هنگام حضور در آمریکا انجام داده بود به تحمل 16 سال حبس محکوم شده است.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با واشنگتن‌پست اذعان کرد که این وزارتخانه به سفارت آمریکا در ریاض اطلاع نداده که تاریخ جلسه استماع سعد ابراهیم الماضی به سوم اکتبر تغییر پیدا کرده است. وی گفته بود: «بابت این ما بسیار متأسفیم.»

بایدن گفته سفرش در تابستان سال گذشته به عربستان سعودی برای گفت‌وگو در خصوص روابط دوجانبه دو کشور بوده است. این سفر بعد از آن انجام شد که قیمت سوخت در آمریکا به بالاترین رقم رسیده بود.

قبل‌تر از آن، نهادهای اطلاعاتی دولت بایدن گزارشی را منتشر کرده و در آن محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را به صدور دستور برای ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرده بود. با آنکه بایدن در سفرش به ریاض با بن‌سلمان خوش و بش کرد عربستان سعودی چند هفته پیش اوپک‌پلاس را به کاهش روزانه دو میلیون بشکه نفت ترغیب کرد و باعث شرمساری دولت بایدن در آمریکا شد.

ابراهیم الماضی گفت: «محمد بن سلمان فقط دارد آمریکا را به چالش می‌کشد. او می‌خواهد ببیند با بایدن تا کجا می‌تواند پیش برود. باید صادق باشیم: اگر من به شما ضربه‌ای بزنم و شما مرزی برای واکنش من تعیین نکنید به نظرتان من چکار می‌کنم؟ طبیعتاً رفتارهای سوءاستفاده‌گرانه‌ام را ادامه خواهم داد.»

الماضی می‌گوید قبل از سفر بایدن به عربستان سعودی هر روز با کاخ سفید تماس می‌گرفته تا با استفانی هالت، از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت‌وگو کند. او  می‌گوید یک بار متصدی تلفن به او گفت: «چرا می‌خواهی با کسی صحبت کنی که نمی‌خواهد با تو صحبت کند؟»

در ماه آگوست، بعد از آنکه سفر بایدن به اتمام رسیده بود یک مقام وزارت خارجه آمریکا به حرف کنایه‌آمیز الماضی که گفته بود که پدرش نخواهد توانست در انتخابات 8 نوامبر شرکت کند و به دموکرات‌ها رأی بدهد خندیده بود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها