جنگ اوکراین | اوضاع«خرسون» | قطع برق حدود 1.5 میلیون خانوار اوکراینی

کد خبر: 1181272

وزارت دفاع روسیه از تسلط نیروهای خود در منطقه «خرسون» و دفع ضد حملات ارتش اوکراین خبر داد.

جنگ اوکراین | اوضاع«خرسون» |  قطع برق حدود 1.5 میلیون خانوار اوکراینی

وزارت دفاع روسیه  روز شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور تلاش اوکراین در شکستن تسلط  قوای روس در منطقه «خرسون» در جنوب اوکراین را دفع کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد همه حملات اوکراین دفع شده و نیروهای اوکراین به مواضع اولیه خود عقب رانده شدند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که نیروهای روس همچنین حملات اوکراین در مناطق شرقی «لوهانسک» و «دونتسک» را دفع کردند.

 این گزارش حاکیست، قوای روسیه در خرسون تحت فشار قرار دارند، زیرا اوکراین حملات خود را برای بازپس گیری  این منطقه آغاز کرده است.  

اوکراین روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روس انتقال واحدها و تجهیزات را ازغرب به ساحل شرقی رودخانه «دنیپرو» اغاز کردند.

روسیه طی روزهای اخیر حملات متعددی را علیه برخی مواضع  اوکراین  اتز جمله در پایتخت این کشور انجام داده است. این حملات پس از آن تشدید شد که اوکراین با حمله به «پل کریمه» خساراتی به آن وارد کرد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه این حمله را اقدام تروریستی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین خواند.

حملات روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین روز شنبه (۲۲ اکتبر، ۳۰ مهر ماه) ادامه داشته  و آژیر خطر حملات هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد

در تازه ترین تحول، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه از کشورهای غربی درخواست کرد که عرضه سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین را برای مقابله با روسیه حتی برای یک دقیقه به تعویق نیاندازند.

روزنامه «پراودا» نوشت، کولبا با انتشار پیامی در صفحه «توییتر» خود با محکوم کردن عملیات نظامی روسیه نوشت: «شنبه در اوکراین با  رگباری از موشک‌های روسیه آغاز می‌شود که زیرساخت‌های مهم غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. ما برخی از آن‌ها را رهگیری کردیم، باقی به اهداف برخورد کرد. پدافند هوایی جان‌ها را نجات می‌دهد. حتی یک دقیقه تأخیر نباید در پایتخت‌ها در خصوص تصمیم‌گیری درباره (عرضه) سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین وجود داشته باشد.»/فارس

 قطع برق حدود 1.5 میلیون خانوار اوکراینی در پی حملات امروز روسیه

به گفته معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، حملات موشکی مسکو به زیرساخت‌ها در این کشور، برق بیش از ۱.۴ میلیون خانوار اوکراینی را قطع کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کایریلو تیموشنکو» معاون دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت حملات شنبه (۲۲ اکتبر) روسیه برق بیش از ۱.۴ میلیون خانوار اوکراینی را قطع کرده است.

نیروی هوایی اوکراین هم اعلام کرد زیرساخت‌های حیاتی در سراسر این کشور شنبه صبح با بیش از ۱۲ موشک روسی مورد اصابت قرار گرفت. به ادعای فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، روسیه ۳۳ موشک شلیک کرد که ۱۸ فروند از آن‌ها سرنگون شد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از ولودیمر زلنسکی گزارش داد روسیه در حمله گسترده شبانه به اوکراین ۳۶ موشک شلیک کرد.

به نوشته رویترز، از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) روسیه مجموعه‌ای از حملات را علیه زیرساخت‌های برق اوکراین انجام داده که دستکم نیمی از تولید برق حرارتی و تا ۴۰ درصد از کل سیستم را متاثر کرده است.

اندکی پس از بامداد شنبه مقامات محلی در مناطق سراسر اوکراین از حملات به زیرساخت‌های انرژی و قطعی برق خبر دادند. فرمانداران به ساکنان توصیه کردند در اقدامی احتیاطی آب ذخیره کنند.

میخائیل پودولیاک دستیار رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به حملات امروز گفت مسکو می‌خواهد موج جدید از پناهجویان به اروپا را با این حملات آغاز کند. دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین هم آن‌ها را نسل‌کشی تعبیر کرد. مسکو هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی اوکراین را تایید کرده است.

معاون اداره شهری کی‌یِف هشدار داده حملات روسیه می‌تواند باعث قطعی برق و گرمایش پایتخت اوکراین برای روزها یا هفته‌ها شود.

حملات اخیر روسیه بعد از انفجار مهیبی در پل کریمه انجام شده است. این انفجار به تخریب بخشی از پل منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

 حمله اوکراینی‌ها به منطقه مرزی روسیه دو کشته برجای گذاشت

حمله خمپاره‌ای نیروهای اوکراینی به شهری مرزی در روسیه به کشته شدن دو غیرنظامی منجر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی حمله خمپاره‌ای روز شنبه نیروهای اوکراینی به منطقه مرزی «بلگورود» روسیه، دو غیرنظامی کشته شدند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، «ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار منطقه بلگورود در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین اعلام کرد نیروهای رژیم کی‌یف به «زیرساخت‌های غیرنظامی» حمله کردند.

فرماندار این بخش مرزی روسیه گفت، در نتیجه این حملات خمپاره‌ای در شهر «شبکینو» دو غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند و برق این شهر با ۱۵ هزار نفر جمعیت قطع شده است.

پیش از این نیز منابع خبری شنبه هفته گذشته از تیراندازی در مرکز آموزش نظامی روسیه در بلگورود و کشته و مجروح شدن چند نفر خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، در محل پادگان آموزشی  در بلگورود حین  آموزش داوطلبان حضور در ارتش روسیه، تروریست‌ها به سمت پرسنل این یگان آموزشی شلیک کردند. منطقه بلگورود در روسیه، مجاور منطقه «لوهانسک» و همچنین مناطق «خارکیف» و «سومی» در اوکراین است.

بر اثر این حمله تروریستی ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر مجروح شدند  که تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند. گزارش‌ها حاکیست که شماری از نیروهای مهاجم در این حمله با شلیک نظامیان روس کشته شدند و بقیه پا به فرار گذاشتند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها