توافق مرزی میشل عون و بشار اسد

کد خبر: 1181273

یک روزنامه لبنانی از توافق روسای جمهور لبنان و سوریه بر سر امضای قریب‌الوقوع توافق ترسیم مرزهای دو کشور خبر داد.

 توافق مرزی میشل عون و بشار اسد

در حالی که انتظار می‌رود، هفته آینده، آخرین گام اجرایی در پرونده توافق ترسیم مرزهای دریایی میان بیروت و تل‌آویو برداشته شود و طبق برنامه‌ای که اعلام شده، برگه‌های مربوط به این توافق امضا شود و رونوشت‌هایی به دولت آمریکا و سازمان ملل ارائه شود، روزنامه «الاخبار» لبنان اعلام کرد که پس از آن، برنامه جدید  مربوط به اصلاح مرزهای دریایی لبنان و قبرس و تعیین مرزهای دریایی لبنان و سوریه آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان دو روز پیش در تماس با «بشار اسد» درباره روابط دوجانبه و پرونده ترسیم مرزهای دریایی رایزنی کرد و دو طرف بر سر تشکیل هیأت‌های رسمی از وزارتخانه‌ها و ادارات رسمی دو کشور و برگزاری نشست‌هایی در بیروت و دمشق به منظور دستیابی سریع به توافق در این زمینه، توافق کردند. به ویژه که نقاظ مورد اختلاف از نوع غیرقابل حل و فصل نیست هرچند که نیازمند مناقشه قانونی و فنی است.

به نوشته الاخبار، عون و اسد تاکید کردند که مذاکرات لبنانی - سوری درباره ترسیم مرزها بدون میانجیگر صورت خواهد گرفت و آن‌چه دو طرف بر سر آن توافق ‌کنند، به عنوان یک معاهده بین دو کشور مستند خواهد شد و به هیچ وجه مشابه آنچه در مورد اسرائیل اتفاق افتاد، نه از نظر حضور میانجی آمریکایی یا نیاز به تضمین‌های بین المللی یا سازمان مللی نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، مقامات مسئول و ذیربط در دو کشور، درحال تدارک اوراق مختصات و خطوط مناطق انحصاری اقتصادی برای دو طرف هستند.

در همین راستا، لبنان، یک پیام رسمی از سوی وزارت خارجه قبرس دریافت کرده است که در آن خواستار آغاز گفت‌وگو بین دو طرف برای سازماندهی مسائل بین دو کشور با توجه به آن‌چه بین لبنان و رژیم صهیونیستی حاصل شده، است. لبنان از مقامات قبرس خواسته است تا فعلا اعزام یک هیأت رسمی به بیروت را تا پایان هفته آینده به تعویق بیندازد تا توافق ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی نهایی شود.

«عاموس هوکشتاین» نماینده دولت آمریکا و میانجی توافق ترسیم مرزهای آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار است هفته جاری به بیروت سفر کند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت که او قرار است در این دیدار سند توافق ترسیم مرزهای آبی لبنان با فلسطین اشغالی را امضاء کند. در این توافق از ابتدا قرار بر این بوده که لبنان و رژیم صهیونیستی هرکدام جداگانه توافق را با نماینده آمریکا امضاء کنند و نمایندگان لبنان و رژیم صهیونیستی هرگز رو در روی یکدیگر قرار نخواهند گرفت.

هوکشتاین دوشنبه پیش در سخنانی گفته بود که با این توافق، «احتمال درگیری کاهش می‌یابد و کشور [لبنان] امن خواهد شد. شرکتها نیز در لبنان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. با استخراج گاز طبیعی مطمئن خواهیم شد که لبنان ۲۴ ساعته از برق بهره‌مند خواهد شد».

امضای توافق غیر مستقیم ترسیم مرزهای آبی لبنان و رژیم صهیونیستی در حالی است که توافق سریع کابینه رژیم صهیونیستی با لبنان و مطابق با خواست حزب‌الله انتقادات وسیعی را بین اشغالگران ایجاد کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق تل‌آویو و رهبر اپوزیسیون در صدر منتقدان گفته است: کابینه لاپید ضعیف است و لاپید در برابر حزب‌الله تسلیم شد.

 این توافق به شکل غیر مستقیم انجام خواهد گرفت، به طوری که طرف توافق لبنان نه رژیم صهیونیستی بلکه نماینده دولت آمریکاست و هوکشتاین پس از بیروت قرار است عازم فلسطین اشغالی شود تا توافق جداگانه‌ای را با سران صهیونیست امضاء کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها