سوناک رسماً نخست‌وزیر انگلیس شد

کد خبر: 1181862

چارلز سوم رسما ریشی سوناک را به عنوان نخست‌وزیر انگلیس منصوب کرد.

سوناک رسماً نخست‌وزیر انگلیس شد

با تایید چارلز سوم پادشاه انگلیس، ریشی سوناک وزیر دارایی سابق این کشور سه‌شنبه (۲۵ اکتبر) رسماً به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس منصوب شد.

این انتصاب در میانه بحران سیاسی و آشفتگی اقتصادی انگلیس انجام شده که لیز تراس نخست‌وزیر سابق را کمتر از دو ماه بعد از انتصاب به کناره‌گیری مجبور کرد. تراس هفته گذشته در حالی که بسیاری در انگلیس از برنامه‌های اقتصادی وی خشمگین بودند، از مقام خود استعفا داد.

به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، سوناک اولین آسیایی بریتانیایی که این نقش را برعهده گرفته و بانکدار مولتی میلیونر سابق، با چارلز سوم در کاخ باکینگهام به عنوان بخشی از روند انتقال قدرت دیدار کرد. چارلز سوم بعد از پذیرش رسمی استعفای تراس، سوناک را به نخست‌وزیری منصوب و از او خواست دولت تشکیل دهد. اکنون سوناک سومین نخست‌وزیر انگلیس در هفت هفته گذشته است.

لیز تراس تنها ۴۹ روز پیش پانزدهمین نخست‌وزیر انگلیس لقب گرفت. وی که کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری‌ در تاریخ انگلیس را به نام خود ثبت کرد، در سخنرانی خداحافظی خود بر حمایت انگلیس از اوکراین تاکید کرد.

وی در پایان سخنرانی کوتاه خود در مقابل ساختمان نخست‌وزیری انگلیس با اشاره به اینکه «درون یک طوفان به سر می‌بریم» افزود: اما من به بریتانیا و مردم بریتانیا اعتقاد دارم و روزهای روشن در پیش است.

روز گذشته «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق انگلیس از رقابت برای رهبری حزب حاکم و نخست‌وزیری کنار رفت و ریشی سوناک تنها نامزد این منصب شد. بوریس جانسون نخست‌وزیر اسبق هم پیش‌تر از رقابت کناره‌گیری کرده بود. جانسون در توضیح علت انصراف خود از رقابت برای تصدی رهبری حزب محافظه‌کار گفته بود: تا زمانی که یک حزب یکپارچه در پارلمان نداشته باشید، نمی‌توانید به طور موثر حکومت کنید./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها