بلینکن: ریاض سیگنال‌های «مثبت» ارسال کرده اما واشنگتن «هنوز راضی نیست»

کد خبر: 1182200

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که عربستان سعودی از زمانی که تصمیم به کاهش تولید نفت گرفته است، سیگنال‌های «مثبتی» ارسال کرده است، اما واشنگتن «راضی نیست».

بلینکن: ریاض سیگنال‌های «مثبت» ارسال کرده اما واشنگتن «هنوز راضی نیست»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که عربستان سعودی از زمانی که تصمیم به کاهش تولید نفت گرفته است، سیگنال‌های «مثبتی» ارسال کرده است، اما واشنگتن «راضی نیست».

آنتونی بلینکن گفت که عربستان سعودی در مورد تصمیم برای کاهش عرضه نفت، «تصمیم اشتباهی» گرفت که خشم واشنگتن را برانگیخت. وی استدلال‌های ارائه شده از سوی ریاض برای توجیه این اقدام را رد کرد.

بلینکن به شبکه بلومبرگ در مورد دو اقدامی که عربستان سعودی بعداً انجام داد، گفت که عربستان از رای دادن در کنار ایالات متحده علیه روسیه و اعلام کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین صحبت کرد.

وزیر خارجه آمریکا این تحولات را «مثبت» ارزیابی کرد و در عین حال تأکید کرد که «اینها تصمیمی را که اوپک پلاس در مورد کاهش تولید نفت گرفته است، جبران نمی کند».

بلینکن بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه کند، تایید کرد که دولت بایدن در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی است.

 اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» پنجم اکتبر بر سر کاهش دو درصدی تولید نفت توافق کردند. بدین ترتیب روزانه دو میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود؛ سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و «ماشین‌ جنگ» کرملین تمام خواهد شد.

مشخص نیست کاهش دو درصدی عرضه برای دنیایی که روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند در طولانی‌مدت تا چه اندازه بر قیمت نفت و گاز آن هم در آستانه زمستان تاثیر داشته باشد؛ با این حال بلافاصله بعد از اعلام این تصمیم، قیمت نفت خام برنت حدودا بشکه‌ای سه دلار افزایش یافت و به ۹۳ دلار رسید.

اوپک‌ پلاس به مجموعه ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۱ تولیدکننده نفت دیگر دنیا و در راس آن روسیه گفته می‌شود که از اواخر سال ۲۰۱۶ با هم همکاری می‌کنند و گفته می‌شود که عربستان‌ به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک و رهبر «دوفاکتوی» این سازمان، نقش مهمی در به‌ثمر نشستن این تصمیم اوپک‌ پلاس داشته است.

با این وجود عربستان سعودی با رد هرگونه «تبانی» با روسیه برای افزایش تصنعی قیمت‌ها، می‌گوید کاهش عرضه دو میلیون بشکه نفت در روز که معادل دو درصد عرضه جهانی است، برای پاسخ به افزایش نرخ بهره در غرب و همچنین مهار اقتصاد ضعیف جهانی ضروری است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها