آمریکا اولین نیروگاه اتمی لهستان را می‌سازد

کد خبر: 1182697

لهستان ساخت نخستین نیروگاه اتمی روسیه را به یک شرکت آمریکایی سپرد.

لهستان ساخت نخستین نیروگاه اتمی روسیه را به یک شرکت آمریکایی سپرد.

«متیوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد ساخت اولین نیروگاه اتمی این کشور را به یک شرکت آمریکایی سپرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لهستان در حالی ساخت اولین نیروگاه اتمی خود را به شرکت «وستینگ‌هاوس الکتریک» سپرده که اوکراین در همسایگی این کشور درگیر جنگ با روسیه است.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، تحریم شرکت‌های نفت و گاز روسیه از سوی غربی‌ها موجب افزایش شدید بهای انرژی شده است.

توافق ورشو و واشنگتن بر سر ساخت این نیروگاه اتمی برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در حالی صورت گرفته که لهستانی‌ها پیشتر با فرانسه در حال مذاکره در این زمینه بودند.

«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا درباره این توافق گفت: «شراکت آمریکا در این پروژه، برای همه ما مفید است. می‌توانیم از این طریق در راستای حل مسائل مربوط به بحران اقلیمی، امنیت انرژی اروپا و تعمیق روابط آمریکا و لهستان اقدام کنیم».

همزمان با تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین و حملات تازه روسیه علیه مواضع این کشور، برخی منابع خبری ماه گذشته مدعی ورود یک فروند بمب افکن راهبردی آمریکا در لهستان شدند.

لهستان از جمله کشورهایی است که در نبرد روسیه با اوکراین همگام با غرب عمل کرده و خاک این کشور میزبان تسلیحات غربی برای تقابل با روسیه است.

در همین رابطه، قرار  است انگلیس استقرار  سامانه دفاع  هوایی خود را در لهستان  تداوم حمایت از اوکراین تمدید کند.  «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در جریان بازدید از شهر «زاموسک» در جنوب لهستان گفت که انگلیس استقرار سامانه دفاع هوایی در لهستان را تمدید خواهد کرد.

بن والاس در نشست خبری اظهار داشت: «خوشحالم که اعلام کنم که استقرار  سامانه دفاع هوایی برد متوسط خود را برای یک دوره دیگر در لهستان تمدید خواهیم کرد تا مطمئن شویم که لهستان به ادامه حمایت لجستیکی از اوکراین کمک می‌کند.»

این تحولات در حالی صورت گرفته که ارتش روسیه مجهز به تجهیزاتی است که در صورت استفاده از آن‌ها  قادر به وارد آوردن ضربات بسیار سخت بر  ارتش اوکراین است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها