پوتین-پاشینیان-‌علی‌اف سر میز مذاکره

کد خبر: 1182961

معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که نشست سه جانبه روز دوشنبه میان رؤسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان و ارمنستان به روند صلح میان باکو و ایروان کمک کند.

پوتین-پاشینیان-‌علی‌اف سر میز مذاکره

معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که نشست سه جانبه روز دوشنبه میان رؤسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان و ارمنستان به روند صلح میان باکو و ایروان کمک کند.

 وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که نشست سه‌جانبه میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به ایجاد توافق صلح میان باکو و ایروان کمک کند.

«اندری رودینکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو روی نشست سه جانبه میان سران سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان حساب می‌کند تا امکان حرکت به سوی انعقاد پیمان صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان فراهم شود.

وی اضافه کرد: «قطعا چالش‌های زیادی وجود دارد و معتقدم که درباره همه آنها بحث خواهد شد».

 کاخ کرملین روسیه روز جمعه خبر داده بود که  رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان روز ۳۱ اکتبر (دوشنبه ۹ آبان) در شهر سوچی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. این تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

تلاش‌های برای صلح نهایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که دو کشور پس از پایان جنگ در پی تقویت بنیه نظامی خود برآمده‌اند. در این راستا رسانه‌ها روز سه شنبه از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و نوشتند که تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است و در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳،  ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است.

ارمنستان نیز در حال بازسازی نیروهای مسلح خود برآمده و در این خصوص یک شرکت دفاعی هند اعلام کرده که از ارمنستان برای راکت‌های «پیناکا»  سفارش دریافت کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها