گمانه‌زنی رسانه‌ای از مهره اصلی کابینه جدید نتانیاهو

کد خبر: 1183646

رسانه‌های عبری با اشاره به این‌که مهره اصلی کابینه‌ای که «بنیامین نتانیاهو» تشکیل خواهد داد، «ایتمار بن غفیر» رئیس حزب «صهیونیسم مذهبی» خواهد بود، به گمانه‌زنی درباره ساختار این کابینه پرداختند.

 گمانه‌زنی رسانه‌ای از مهره اصلی کابینه جدید نتانیاهو

نتایج اولیه اعلامی از انتخابات کنست رژیم صهیونیستی که دیروز (سه‌شنبه، ۱ نوامبر) برگزار شد، حاکی از پیشتازی حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» و سایر احزاب راست‌ افراطی است در حالی که تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که کابینه آتی رژیم صهیونیستی بیشتر چپ‌گرا باشد. اما ​ظاهرا تا به این لحظه، راست فاشیست به عنوان بزرگترین برنده انتخابات رژیم صهیونیستی ظاهر شده و فهرست صهیونیسم مذهبی به ریاست «بزالل اسموتریچ» و «ایتمار بن غفیر» بیش از حد انتظار کرسی کسب کرده‌اند و ممکن است شمار کرسی‌های آن‌ها به ۱۵ عدد برسد.

«شالوم یروشالمی» تحلیل‌گر سیاسی در وبگاه خبری «زمان اسرائیل» با اشاره به شادی شب گذشته  در ستاد لیکود نوشت : «بسیاری از فعالان لیکود پس از شرکت در جشن‌های بر پا شده در مقرهای اسموتریچ و بن‌غفیر، به مقر حزب خود بازگشتند در حالی که همه آن‌ها از ضربه‌ای که به چپ (احزاب ائتلاف فعلی به ریاست یائیر لاپید) وارد شد، حذف قوه قضائیه، سرکوب شدید عرب‌ها، نفرت از رسانه‌ها و حاکمیت یهودا و سامره یعنی الحاق کرانه باختری به اسرائیل، صحبت می‌کردند».

وی افزود: این فعالان حزب لیکود انتظار دریافت پیام‌های مشابه از جانب نتانیاهو را داشتند اما وی این امر را رد کرد. به نظر می‌رسد که نتانیاهو از خود و ائتلافی که این روزها به او اعتماد خواهد کرد وحشت دارد. وی در طول حیات سیاسی‌اش همواره تلاش داشت که ازز راست افراطی دوری کند درست است، و اگر قرار بود حزبی مانند این وجود داشته باشد، بیشتر تمایل داشت که با وارد کردن یک حزب میانه رو یا حتی از چپ (صهیونیست) نوعی توازن و تعادل ایجاد کند».

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که هدف اصلی نتانیاهو از این ائتلاف‌، هدف قرار دادن دستگاه قضایی به منظور ابطال محاکمه خود بر سر اتهام‌های فساد بود. به ویژه که اسموتریچ در جریان مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که برای از بین بردن پرونده‌های کلاهبرداری و خیانت در امانت نتانیاهو کار کند و بن غفیر نیز متعهد شد که کل محاکمه او را از طریق «قانون فرانسه» لغو کند، که به معنای جلوگیری از محاکمه یک نخست وزیر در دوران تصدی این پست است.

«یوسی ورتر» تحلیلگر امور حزبی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز نوشت که نتانیاهو دولت را تشکیل خواهد داد، اما او رئیس این دولت، بن غفیر خواهد بود...زیرا این او بود که توانست سربازان و جوانانی را که برای نخستین‌بار رأی می‌دادند و نیز افراد بی تفاوت‌ها و «تنبل‌ها در شهرهای توسعه یافته»  را متقاعد به همراهی با خود کند. این بن غفیر بود نه نتانیاهو که رأی دهندگان به گانتز، ساعر، یامینا و حتی لاپید را که از اتفاقات عملیات «حارس الاسوار» و عملیات‌ها در تل‌آویو، العاد و بنی براک ترسیده بودند، وادار کرد به جبهه طرف مقابل بروند. لذا در نگاه راست‌گرایان او یک سیاستمدار راست‌گرای اصلی و شخصیتی است که با لحن تحقیرآمیز سخن می‌‌گوید».

وی می‌نویسد: «اغلب اعضای کنسیت در ائتلافی که تشکیل خواهد شد، از مذهبی‌ها، حریدی‌ها و حریدی‌های قومی خواهند بود. مواضع آن‌ها سیاه و خطرناک است. این امر مسبوق به سابقه است. تحت این  حکومت مورد انتظار، اسرائیل وارد دوران جدیدی خواهد شد».

وبگاه «عرب ۴۸» با انتشار این گزارش به نقل از رسانه‌های عبری نوشت: «بن‌غفیر خواستار در دست گرفتن پست امنیت داخلی است. نتانیاهو تمایلی به موافقت با این خواسته ندارد اما ممکن است پس از مذاکرات دشوار برای ائتلاف مجبور شود با این امر موافقت کند و امتیاز بدهد. انتظار می رود اسموتریچ خواستار کرسی امنیتی، قضایی یا دارایی شود. به اعتقاد "موران آزولای" تحلیلگر امور حزبی در وب‌سایت وای‌نت، این خواسته‌ها نتانیاهو را در برابر مشکلات اصرار بر گفتمان غالب در لیکود قرار می‌دهد که بر اساس آن  کرسی‌های وزارتی مهم می‌بایست در دست لیکود باقی بماند».

سران لیکود، از جمله یاریو لوین، دیوید امسالم، نیر برکات، اسرائیل کاتز و ایلی کوهن، خواستار تصدی وزارتخانه‌های مهم هستند. اریه درعی رئیس حزب شاس و همپیمان اصلی نتانیاهو نیز خواستار تصدی پست دارایی یا جانشین نخست‌وزیری است اما ممکن است به تصدی پست‌های دیگری مثل داخلی و ادیان نیز رضایت دهد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها