السودانی جریان صدر را از دولت کنار می‌گذارد؟

کد خبر: 1183687

هنوز سرنوشت مدیران، کارگزاران و مشاوران وزارتخانه‌های عراق، کسانی که وابسته به جریان صدر هستند، مشخص نیست، جریانی که اعلام کرد در دولت جدید عراق شرکت نمی کند اما روال طبیعی در این کشور این است که با توجه به دیدگاه ها و نظرات احزابی که اداره وزارتخانه ها را برعهده می گیرند تغییرات و عزل و نصب های زیادی در وزارتخانه ها صورت می گیرد.

السودانی جریان صدر را از دولت کنار می‌گذارد؟

هنوز سرنوشت مدیران، کارگزاران و مشاوران وزارتخانه‌های عراق، کسانی که وابسته به جریان صدر هستند، مشخص نیست، جریانی که اعلام کرد در دولت جدید عراق شرکت نمی کند اما روال طبیعی در این کشور این است که با توجه به دیدگاه ها و نظرات احزابی که اداره وزارتخانه ها را برعهده می گیرند تغییرات و عزل و نصب های زیادی در وزارتخانه ها صورت می گیرد.

به نقل از سایت العربی الجدید، هنگامی که یک دولت جدید تعیین می شود، اصلاحاتی از قبیل عزل و نصب مدیران دفاتر وزارتی، کارگزاران و تیم های مشاوره صورت می گیرد و همین مساله موجب می شود سوالاتی راجع به حذف و جایگزینی مسوولان وابسته به جریان صدر در دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق حال به انگیزه چرخش در وزارتخانه ها یا به انگیزه تلافی جویی مطرح شود.

مقامات جریان صدر در تمامی ادارات، وزارتخانه ها و نهادهای امنیتی در مناصب مهم و اساسی حضور دارند و برای این جریان در همه زمینه ها از جمله اخذ معاملات، رتبه های شغلی، تقسیم سود و غیره تسهیلاتی فراهم می کنند. آنها به دلیل تاثیر سیاسی که در دوره های گذشته داشتند، در حال حاضر بیشترین نفوذ را در نهادهای دولتی دارند.

منابع سیاسی نزدیک به دفتر السودانی به العربی الجدید گفتند که مقامات جریان صدر گرهی برای احزاب شرکت کننده در دولت السودانی هستند و مقتدی صدر، رهبر این جریان هم هیچ دستوری در مورد آنها صادر نکرده است. همین مساله درمورد نمایندگانی که به درخواست وی استعفا کردند نیز صادق است.

این منابع افزودند، احزاب، به‌ویژه احزاب شیعه معتقدند با توجه به اینکه جریان صدر در دولت شرکت ندارد و ترجیح داده جزء مخالفان باشد باید پست های مسوولان وابسته به این جریان پس گرفته شود اما برخی از رهبران چارچوب هماهنگی ‌از جمله هادی العامری و عمار الحکیم معتقدند که هر گونه جایگزینی این مسوولان، مقتدی صدر را تحریک خواهد کرد و این اقدام به عنوان حذفی که مستلزم مداخله است، منظور خواهد شد.

این منابع اعلام کردند، السودانی همه احزاب در وزارتخانه ها و پست ها را راضی کرده است و معتقد است که برای جلوگیری از هرگونه درگیری با جریان صدر، نیاز است که مسوولان این جریان در سمت خود ابقا شوند.

در همین راستا، محمد الصهیود، عضو چارچوب هماهنگی گفت، دولت السودانی دنبال تلافی نیست و به جز جریان صدر احزاب دیگری همچون جریان الحکمه هم هستند که در این دولت شرکت نمی کنند اما در عین حال کارمند، مدیر و پست های مهمی در دولت و وزارتخانه ها دارند و هیچ گونه برنامه ای برای حذف احزاب سیاسی از پست های خود وجود ندارد.

از سوی دیگر، عصام حسین از اعضای بارز جریان صدر گفت، یک سیستم اداری در عراق وجود دارد که به ویژه پس از پایان کشمکش های سیاسی با تشکیل دولت جدید توسط السودانی و خودداری جریان صدر از حضور در این دولت باید ادامه پیدا کند.

وی ضمن هشدار درمورد کنار گذاشتن کارمندان گفت، دولت تابع یک سیستم اداری است و چارچوب هماهنگ‌کننده حق اخراج کارکنان خود را مگر در موارد فساد یا کوتاهی ندارد اما اگر این اتفاق به انگیزه انتقام جویی بیفتد روی عملکرد دولت تأثیر می گذارد و از طرفی هم تجارب جریان صدر در دولت و ادارات دولتی عراق بسیار زیاد است.

حسین گفت، افراد شایسته زیادی در دولت عراق وجود دارند که ممکن است موفقیت نهادهای خود را ادامه دهند و اگر السودانی بخواهد آنها را اخراج کند شکست می خورد زیرا ایده پاکسازی دولت از افراد وابسته به جریان صدر یک تحریک غیرمنطقی است اما به نظر می رسد السودانی اعتقادی به حذف ندارد و نمی خواهد درگیری رخ دهد و تنها به دنبال موفقیت است.

وی افزود، جریان صدر مخالف السودانی و نیز به دنبال شکست دولت وی نیست بلکه از آن حمایت و پشتیبانی خواهد کرد چرا که منتظر انجام اصلاحات واقعی است.

المیزان، تحلیلگر امور سیاسی نیز معتقد است السودانی و احزاب متحد وی دنبال کشمکش و درگیری نیستند بلکه رویکردشان برقراری آرامش است بنابراین سیاست انتقام جویی از مسوولان وابسته به جریان صدر را در پیش نخواهند گرفت و برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز، این مسوولان را ابقا خواهند کرد.

وی در مورد سکوت مقتدی صدر هم گفت، نبود یک موضع صریح از سوی وی نشان می دهد که یک تفاهم پنهانی میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی وجود دارد و دقیقا بر همین اساس انتخابات زودهنگام پارلمانی در کمتر از یک سال برگزار شد که خواسته اصلی جریان صدر بود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها