زمان استقبال از فنلاند و سوئد در ناتو

کد خبر: 1183960

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه فنلاند و سوئد شرایط توافق شده با ترکیه بری پیوستن به این ائتلاف نظامی را محقق کرده‌اند گفت که زمان استقبال از این کشورها در ناتو فرا رسیده است.

زمان استقبال از فنلاند و سوئد در ناتو

به نقل از "ان تی وی" آلمان، به گفته ینز استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، فنلاند و سوئد شرایط توافق شده با ترکیه برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را برآورده کرده‌اند.

وی پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: زمان استقبال از فنلاند و سوئد به عنوان اعضای کامل ناتو فرا رسیده است. ترکیه به همراه مجارستان تنها کشور ناتو است که هنوز الحاق این دو کشور به ائتلاف نظامی غربی را تایید نکرده است.

استولتنبرگ تاکید کرد که فنلاند و سوئد به تعهدات خود در توافقنامه منعقد شده در ماه ژوئن عمل کرده‌اند. وی تاکید کرد: واضح است که فنلاند و سوئد به این تفاهم نامه عمل کرده اند و متعهد به مشارکت بلندمدت با ترکیه هستند. وی از "اقدامات ملموس مهم" برای اجرای این توافق صحبت کرد؛ از جمله اینکه آنها همکاری خود را با ترکیه در مبارزه با تروریسم به میزان قابل توجهی گسترش داده‌اند و استردادهای بیشتری به ترکیه وجود دارد. وی همچنین روز جمعه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این باره گفتگو خواهد کرد.

از سوی دیگر چاووش اوغلو موضع بسیار محتاط تری در این راستا اتخاذ کرد. وی گفت که اقدامات انجام شده تاکنون کافی نیست. به گفته وزیر امور خارجه ترکیه فنلاند و سوئد گفته‌اند که به وعده های خود متعهد هستند. چاووش اوغلو گفت، اما آنچه اهمیت دارد اجرای آن است.

ترکیه مدتهاست که از آغاز روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو جلوگیری کرده بود. ترکیه این دو کشور را به حمایت از گروه‌ها و بازیگرانی متهم می‌کند که آنکارا آنها را در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه بندی می‌کند.

به این ترتیب علی‌رغم درخواست علنی سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند از ترکیه برای موافقت با درخواست این کشور و سوئد جهت پیوستن به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو)، آنکارا اما همچنان به مخالفت ادامه می‌دهد.

چاووش اوغلو طی نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در استانبول توضیح داد: ما شاهد برخی گام‌های مثبت به‌ویژه لغو تحریم‌های تسلیحاتی و تغییرات در قوانین هستیم. اما این تحقق همه شروط نیست.

وی با بیان اینکه آنکارا از استکهلم و هلسینکی انتظار گام‌های پایداری دارد، اظهار داشت: هیچ مشکلی با فنلاند نداریم. دبیرکل ناتو و این کشورها خواهان ورود مشترک به ائتلاف هستند، ولی آنها در روند (تحقق شروط ما) یکسان نیستند. ما امیدواریم که مذاکرات به نتیجه مثبت برسد.

دولت‌های ترکیه و مجارستان تنها کشورهای باقیمانده در ائتلاف ناتو هستند که به‌دلایل محقق نشدن شروط‌شان، هنوز با درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکرده‌اند.

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای عضویت در ناتو در 18 ماه می ارائه کردند و تاکنون 28 کشور از 30 کشور عضو ناتو با پیوستن این دو کشور به این اتحاد موافقت کرده‌اند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها