خطر استیضاح در کمین بایدن

کد خبر: 1184404

رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست گیرند، با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.

خطر استیضاح در کمین بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست گیرند، با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای که قرار است سه‌شنبه برگزار شود، به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.

او این اظهارات را پنجشنبه (سوم نوامبر، ۱۲ آبان) هنگام کارزار برای مایک لوین نماینده دموکرات که به دنبال انتخاب مجدد در حوزه ۴۹ کالیفرنیاست، بیان کرد. برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره پیش‌تر ابراز تمایل کرده‌اند در صورتی که حزب جمهوری‌خواه کنترل مجلس نمایندگان و احتمالاً سنا را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرد، بندهای استیضاح علیه بایدن را مطرح خواهند کرد.

بایدن در بین جمعیت در سن دیگو گفت: «به من گفته می‌شود اگر آن‌ها مجلس نمایندگان و سنا را پس بگیرند، من را استیضاح خواهند کرد. نمی‌دانم برای چه کوفتی من را استیضاح خواهند کرد». بایدن افزود: اخیراً گفتند باید حرف زدن درباره آن را تا زمانی که پیروز شویم، متوقف کنیم.

به گزارش نیوزویک، منظور بایدن احتمالاً گزارش هفته گذشته نیویورک تایمز بوده که نوشته بود برخی جمهوری‌خواهان خواستار سکوت درباره استیضاح احتمالی شده‌اند.

سال گذشته، مارجوری تیلور گرین نماینده جمهوری‌خواه قطعنامه‌ای را برای استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد اما به دلیل آن که دموکرات‌ها کنترل این مجلس را در دست داشتند، حمایت محدودی کسب کرد.

طبق این گزارش، جمهوری‌خواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند. برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت ساده در مجلس نمایندگان آمریکا نیاز است، اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور اکثریت دو سومی سنا مورد نیاز است.

بر اساس تجزیه و تحلیل ردیاب نظرسنجی FiveThirtyEight، انتظار می‌رود حزب جمهوری‌خواه برنده مجلس نمایندگان آمریکا باشد اما رقابت برای سنا برابر است. حتی اگر جمهوری‌خواهان کنترل دو مجلس را به دست بگیرند، رای کافی برای محکوم کردن بایدن در سنا را نخواهند داشت.

به نوشته نشریه نیوزویک، تحقیقات احتمالی استیضاح بایدن می‌تواند بر معاملات تجاری هانتر بایدن پسر جو بایدن، ادعاها درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، خروج آمریکا از افغانستان و موارد دیگر متمرکز شود.

اخیراً نتایج نظرسنجی گالوپ نشان داد تمامی شاخص‌های ملی مرتبط با حال و هوای عمومی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان) کنگره آمریکا به نفع حزب جمهوری‌خواه این کشور است.

گالوپ خاطرنشان کرد اقتصاد نسبت به سایر شاخص‌ها کمتر مرتبط با نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای است اما وقتی کنار محبوبیت ضعیف جو بایدن قرار می‌گیرد ممکن است امسال اهمیت بیشتری پیدا کند.

در این نظرسنجی، میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهور و کنگره آمریکا به پایین‌ترین حد در تاریخ به ترتیب به ۴۰ و ۲۱ درصد رسید. گالوپ توضیح داد حزب رئیس‌جمهور معمولاً در انتخابات‌های میان دوره‌ای وقتی میزان رضایت از عملکرد وی زیر ۵۰ درصد بوده و زمانی که میزان رضایت از عملکرد کنگره ۳۵ درصد یا کمتر از آن بوده، کرسی‌ها را از دست داده است. این موسسه افکارسنجی همچنین افزود انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده معمولاً به نفع حزبی تمام می‌شود که در قدرت نیست.

پیش‌تر، «جن ساکی» سخنگوی پیشین کاخ سفید در دولت جو بایدن گفت دموکرات‌ها از نتیجه احتمالی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر نگران هستند. سخنگوی پیشین کاخ سفید افزود: «اعداد و ارقام در برخی رقابت‌های مجلس نمایندگان آمریکا، آن‌طور که باید، نیست». جن ساکی تصریح کرد که اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در انتخابات ماه آینده کنگره به دست آورند، «بازرسی‌ها و چند استیضاح» انجام خواهد گرفت.

رأی‌دهندگان آمریکایی در تاریخ هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا مشارکت خواهند کرد تا سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را تعیین کنند. عملکرد ضعیف دولت بایدن بعنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، سرنوشت حزب دموکرات را در معرض خطر قرار داده است.

اخیراً دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتقاد چندباره از جو بایدن گفت که ایالات متحده بسرعت به جهنم می‌رود و به یک رهبر قوی در رأس نیاز دارد. وی در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: سیاست و مسائل جمهوری‌خواه و دموکرات و چپ‌های افراطی و همه چیز را فراموش کنید. کسی را می‌خواهم که رهبری بزرگ باشد. کسی را می‌خواهم که بتواند رو در روی شی رئیس‌جمهور چین بایستد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها